Träningstips

Träna i värme

Hetaste träningen – så hanterar du värmen

Sommar och uteträning hör verkligen ihop. Många är i sommarstugor eller passar bara på att ta träningen utomhus när solen skiner och himlen är blå. Men ibland är solen lite för varm och himlen lite för blå och värmen kan bli ett hinder när du vill träna riktigt hårt. För många som kanske är lite känsliga mot värme kan det vara fruktansvärt att träna när solen riktigt gassar och det knappt känns som man kan få luft. Nu är det oftast inte så många sådana dagar under den svenska sommaren, men plötsligt parkerar ett högtryck här under ett par veckor och då blir det jobbigt. Men lugn, det finns lösningar på det här!

 

Träna tidigt

Se till att komma upp tidigare de dagar du vill träna, innan sommarhettan har slagit till. Se till att ha förberett träningskläder och skor så att du kan gå ut direkt från sängen. Då har du dessutom träningen avklarad före frukost och kan helt ägna dig åt sommaraktiviteter hela dagen. Du kan förstås också träna på kvällen när hettan har lagt sig lite, men på sommaren blir det ju kväll så sent och det kan kännas lite motigt att ta sig ut när man har en hel grillmiddag i magen.

Svalka huvudet

Se till att huvudet hålls svalt när du tränar om det är varmt. Ha en keps på dig (vilket också är skönt för ögonen så att du inte behöver kisa hela passet) och om du vill kan du ha en tvättsvamp och en hink vatten bredvid dig när du tränar så att du kan krama ut vatten över huvudet när du blir varm.

Ta med vatten

Om du ska ut och springa, se till att du har vatten med dig. Dels för att kunna dricka, men också för att kunna hälla över huvudet när du blir riktigt varm.

Träna när det regnar

Det är kanske inte den mest glamourösa lösningen men om du vill köra hårt kan det vara skönt att få hjälp med svalkan från molnen.

Dra ner intensiteten

Vissa dagar när det är riktigt varmt kanske du inte behöver köra dina tuffaste pass. Kör yoga eller ett lätt och kort löppass. Spara dina mördarpass till svalare dagar.

Hitta sval träning

Har du nära till en strand? I så fall finns det ett superbra sätt att träna utan att smälta bort även om det är mitt på dagen. Testa till exempel att varva simintervaller i det svala vattnet med styrkeintervaller. Du kan antingen köra ensam eller med en kompis. Om du kör ensam får du helt enkelt bestämma en sträcka du ska simma, kanske runt en boj, eller till en liten ö och tillbaka. Ge dig bara inte ut på några långa simäventyr ensam utan att någon har koll på dig.

Om du kör med en kompis så har vi lite tips: En gör sig beredd på stranden medan den andra går ut i vattnet. Den som är på stranden kör 20 benböj, 20 armhävningar, 20 situps medan den andra simmar med hög intensitet (det spelar ingen roll om du kan crawla eller simmar bröstsim, så länge du blir trött). Den som kör styrka får ropa när han/hon har gjort hälften så att simmaren kan vända. Sedan byter man och den som nyss simmade kör styrka och så kör man fem varv var. Resultatet blir 100 armhävningar, benböj och situps och dessutom så har du fått upp flåset i vattnet. Och eftersom du får svalka dig i vattnet med jämna mellanrum blir det aldrig så varmt!

 

Läs mer:

Löpning – 3 roliga intervallpass

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!