Träningstips

Fartlek

Vad är fartlek?

Om du vill variera din löpträning eller om du lätt blir uttråkad när du är ute och springer kan fartlek vara något för dig! Här ger vi dig en inblick i vad fartlek är och tips på hur du kan få in det i din löpträning. 

Så, vad är fartlek? Ja, enkelt uttryckt kan man säga att fartlek är oregelbundna och ibland oplanerade intervaller. Du växlar mellan snabbare och långsammare löpning, sprinter och jogg. Det finns inga regler för hur de här växlingarna ska gå till. Du kan byta hur och när du vill, det blir tydligare när du läser de olika passförslagen nedan.

Rolig kuriosa är att fartlek är ett svenskt påhitt som har anor från 1930-talet. Fortfarande heter fartlek faktiskt just fartlek även på engelska. När du växlar så här mycket mellan tempon är detta perfekta pass då du vill vara lite extra uppmärksam på ditt löpsteg och din löpteknik.

 

Så tränar du fartlek

 

Lok och vagnar

Det här kräver att ni är en liten löpargrupp på kanske 10 personer, gärna ännu fler. Ni springer på led, håller ett lugnt tempo så att alla hänger med. Den som är sist i ledet springer i valfri, men lite högre fart, förbi de andra så att personen hamnar längst fram i ledet. Sedan anpassar denne farten till de andra. Nu är det en ny person sist i ledet. Den personen springer då förbi alla och hamnar längst fram. Så håller ni på så under så lång tid som ni vill. Du kan springa så fort du vill när du springer om de andra, kanske en spurt ena gången och en försiktigare fartökning nästa.

 

Följa John

Här springer du med en eller ett par kompisar. Ni turas om att bestämma hastigheten och springa först. Ni byter kanske var femte minut. Det är skönt att få lite draghjälp och inte behöva bestämma fartväxlingarna själv.

 

Backe upp och backe ner

Hitta en bra och kuperad slinga. Spring i ett måttligt tempo som grund och tryck på lite när det kommer en backe. Lutningen kommer att göra att du inte behöver öka hastigheten så mycket för att få en högre ansträngning. Om du har en GPS-klocka kan du till exempel se till att du håller samma hastighet även i backarna. Då ökar ansträngningen rejält utan att du behöver springa fortare.

 

Spring till låten

Gör en spellista som är så lång som du vill att ditt pass ska vara. Se till att alla låtar är peppiga, men håller olika tempo. Ändra tempot efter musiken under passet. Du kan springa snabbare när låtarna går snabbare och trycka på lite extra i refrängerna eller liknande. Se till att ha några lite lugnare låtar också så att du hinner få lite återhämtning under passet också. Det här är ett bra och roligt sätt att springa, framför allt om du lätt blir uttråkad.

 

Träd och lyktstolpar

Bestäm fartökningarna under passets gång. Spana in ett träd eller en lyktstolpe en bit bort och öka farten tills du kommer fram dit. Då sänker du farten tills du kommer till ett nytt märke. Växla så under hela passet. Du kan också bestämma fartökningarna i förväg genom att till exempel bestämma att du måste höja farten varje gång du springer förbi en stor björk och sänka tempot när du springer förbi en gran.

 

Läs mer:

Intervallträning

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

Starta din kostnadsfria provträningsvecka här!

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

Du kommer få en bekräftelse via mail och sedan är det bara att komma ner till din anläggning och starta din kostnadsfria provträning (OBS, kan bara utnyttjas 1 gång per 6 mån).

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Jag har läst och godkänner Actic´s villkor
  • Nu kör vi!

Nu kör vi!

Frågor och Svar