Träningstips

Därför ska du som senior träna upp din power!

Träna upp din muskelpower!

Styrketräning i hög hastighet, så kallad powerträning, är ett effektivt sätt att fördröja och förhindra åldrandets negativa effekter på kroppen.

Ingen åldersgrupp har så stor nytta av fysisk aktivitet – i synnerhet styrketräning med hög belastning – som äldre. Största orsaken till åldersrelaterad ohälsa är muskelförlust (sarkopeni). Det leder till både minskad styrka och långsammare muskelkontraktioner eftersom det är främst de snabba muskelcellerna som försvinner. Men goda nyheter är att åldrandet kan bromsas, om musklerna och skelettet regelbundet belastas mer än vad de är vana vid. Vi är som starkast vid 20-30 års ålder men en styrketränande 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring.

Det är aldrig för sent att börja styrketräna och för äldre är powerträning, som kompenserar för förlusten av de snabba muskelcellerna, mest effektivt. Muskelpower, det vill säga förmågan att utveckla kraft snabbt, är nämligen en kritisk faktor för vuxnas förmåga att utföra dagliga aktiviteter. Att resa sig från stolen är ett exempel på rörelse som kräver snabb kraftutveckling, för att inte riskera att man blir kvar sittandes. Muskelpower minskar också risken för fallolyckor eftersom musklerna hinner återfå balansen om du snubblar.

Starka och snabba muskler är dessutom en god investering för hjärt- och kärlhälsan, insulinkänslighet, långsiktig blodsockerkontroll, benskörhet, alzheimers och depression.

Källa: Senior Power – Styrketräning för äldre av Helena Bellardini och Michail Tonkonogi (Sisu Idrottsböcker, 2013)

Behöver du hjälp att komma igång? Provträna kostnadsfritt hos oss på Actic

Läs också: Att träna som senior

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 7 dagars provtränings!
Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass vid mån av plats.
Kan endast utnyttjas 1 gång per 6 mån per person.

 

 

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Hämtar personuppgifter...

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har angett ett ogiltigt personnummer

Du kan tyvärr inte nyttja erbjudandet eftersom du är under 18 år. Välkommen till anläggningen med en förälder eller ansvarig betalare som är över 18 år så hjälper vi er.

  • Behandling av personuppgifter

    Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera ditt avtal med oss, för att förbättra vårt tjänsteutbud och för att göra din upplevelse hos oss så bra som möjligt. Läs mer i vår personuppgiftspolicy och våra allmänna villkor.

  • Se villkor

Nu kör vi!