← Till Träna som senior

Vanliga frågor och svar om träning för seniorer

Varför ska äldre styrketräna?

Av tradition tänker folk ofta att motion är att aktivera hjärtat och få upp pulsen. Många vet inte om, eller glömmer bort, att hälsan till stor del sitter i musklerna. De senaste vetenskapliga upptäckterna visar att förlust av muskelstyrka och muskelmassa är den största anledningen till åldersrelaterad ohälsa.

Styrketräning gör också att du hjälper din kropp att klara av ett aktivt liv. Oavsett om du spelar golf, tennis eller gillar att arbeta i trädgården och ta långa promenader bidrar styrketräningen till att du kan fortsätta med detta även i hög ålder. Det kan till och med bidra till att du utvecklar exempelvis ditt golfspel.

Kan jag börja styrketräna även om jag inte gjort det tidigare i mitt liv?

Absolut! Om du är sämre tränad får du större och snabbare förbättring när du väl kommer igång. Under några månader kan du få mer än fördubblad muskelstyrka. I ditt vardagliga liv kan det innebära att du kan klara av att genomföra saker som du tidigare behövt ta hjälp till.

Om jag är nybörjare när det gäller styrketräning, hur ska jag då börja träna?

Om du är du helt otränad är det säkrast vänder du dig till någon som kan visa hur du gör. Hos Actic får du hjälp och stöttning av våra instruktörer som ger dig ett personligt anpassat träningsprogram och instruktion i hur du ska utföra de olika övningarna.

Hur ofta behöver jag träna?

För att bygga upp din muskelmassa bör du träna 3 pass per vecka. För att bibehålla uppnådd muskelstyrka räcker det med 1-2 pass i veckan.

Finns det några risker att styrketräna när man är äldre?

Tränar du på rätt sätt finns inga större risker. En viktig aspekt gällande styrketräning är att du måste du ta i och anstränga dig, annars blir det inget resultat. Det gäller oavsett vilken ålder du har.

Jag tar långpromenader flera gånger i veckan. Räcker inte det?

Nej. Visst är promenader, stavgång och jogging bra motion och det bidrar till ökad uthållighet och fettförbränning. Du aktiverar då de långa och medellånga muskelfibrerna. Men för att stärka och bygga upp de korta muskelfibrerna behöver du styrketräna. Det är de korta muskelfibrerna som försvinner först när de inte används. Med en större muskelmassa ökar du dessutom din kropps energiomsättning även under vila.