Gruppträning

Aerobic

Aerobic

Klassiska aerobicsteg sätts ihop till en hel koreografi som genomförs till peppande musik. Back to basics! Aerobics består av så kallade block där varje block innehåller olika steg och stegkombinationer. Dessa lägger man sedan ihop till en härlig koreografi. Varje instruktör sätter sin egen prägel på passet och detta gör varje pass unikt i sitt slag.

Gillar du gruppträning så har du förmodligen testar aerobics någon gång, men nu var det kanske länge sedan. Om du vet med dig att du inte varit på en aerobicsklass på flera år vill vi nu peppa dig till att gå dit igen! Det är nämligen ingen slump att aerobics fortfarande, efter mer än trettio år (Jane Fonda gjorde inträde på träningshimlen 1982), finns kvar på gruppträningsscheman i hela Sverige, medan avkommor i form av stripaerobics har varit dagsländor. Klassisk aerobics är nämligen träning som funkar! Men eftersom det alltid har funnits där, som en trogen hund, hamnar passen ofta i skymundan för nyheter som skriker högre. Nu är det aerobicsens time to shine!

Att det är roligt att träna aerobics behöver man kanske inte tillägga. Det är som dans, fast ändå inte. Om du känner att du skulle vilja kunna dansa, men känner dina begränsningar, testa aerobics. Koreografin är enkel och lärs oftast ut i block så att det blir lätt att hänga med. Musiken kommer du att ha mycket hjälp av och kommer att göra att det känns som att du dansar.

Aerobics är som hörs på namnet, aerob träning. Det betyder att man arbetar med ett energisystem i kroppen som använder både kolhydrater och fett som energi. Man kan hålla på länge eftersom kroppen hela tiden har tillräckligt med syre för att hålla igång musklerna. Även löpning, simning och cykel är aerob träning och har liksom aerobics massor av hälsofördelar. Till exempel tränar du upp hjärtat och lungorna, du sänker blodtrycket och din vilopuls och ökar din förbränning – bland annat.

På Actic finns, för den mer dansanta, också dansaerobics som är en dansigare version av aerobics. Är du nyfiken på ytterligare en aerobicsliknande träningsform finns också Actic workout där man blandar klassiska aerobicssteg med funktionell styrketräning. Ett riktigt svettparty för dig som vill ha lite mindre koreografi, men ändå röra på hela kroppen till musik.

Oavsett vilket aerobicspass du väljer – ha en riktigt rolig och svettig träningstimme!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!