Gruppträning

Actic Power

Vad är Actic Power?

Actic Power är vår egna förkoreograferade skivstångsklass där kroppens stora muskelgrupper tränas. Bland annat körs klassiska styrkeövningar som knäböj, marklyft, rodd, utfall och bicepscurl. Actic Power är en klass som fokuserar på styrka och muskeluthållighet.

– Du kan komma som nybörjare. Om du tränar Power regelbundet kommer du att på sikt känna av alla fördelarna som passet ger. Och om du har tränar bodypump förut kommer du att känna igen många av övningarna och upplägget. Även här handlar det om att träna hela kroppen med en skivstång med vikter, säger Sofia Harre-Wallén, gruppträningsansvarig på Actic.

Allsidig träning med Actic Power

Styrketräning ger inte bara styrka, utan också koordination, kondition och kroppsmedvetenhet. Dessutom ger pass som Actic Power, där man kör många repetitioner av en och samma övning, bra muskeluthållighet.

– Passet består av grundövningar som knäböj, marklyft, både vanliga och raka, rodd och utfall. Sedan skiljer sig upplägget åt, mellan dem olika releaserna, för resten av muskelgrupperna, men man kör igenom hela kroppen, säger Sofia.

Är du helt ny kommer du att få hjälp med såväl teknik som viktrekommendationer. Instruktören kommer att visa och förklara hur du ska göra övningarna och dessutom berätta om du ska sänka eller höja vikten från föregående övning. Speglarna i salen ger dig också bra hjälp eftersom du hela tiden kan titta att du inte gör fel.

Utgå från dina egna förutsättningar

Exakt vilken vikt du tar på stången är så klart upp till dig, passet är tänkt att kunna passa i princip alla och det går att köra med mycket låga vikter för dig som är ovan, har kommit tillbaka från en skada eller till exempel fått barn, till rejält tungt om du är vältränad. Men håll i hatten. Det är lätt att bli övermodig, men det rekommenderas inte att lassa på allt för mycket om du inte har kört så många pass. Vänta tills tekniken sitter och kroppen har vant sig lite.

Kombinera gärna Power-passen med till exempel rena konditionspass som simning, aerobics eller löpning och rörlighetspass som yoga eller Actic Dynamic Flex.

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!