Motivationsdipp? Då ska du läsa det här!

Det finns så många bra anledningar till att träna, här är 18 av dem.

1. Andningen. Syreupptagningen förbättras.

2. Balans. Regelbunden träning gör det lättare att hitta balans även i andra delar av livet, som sömn, stress och bättre matval.

3. Hjärtat. Kroppens viktigaste muskel stärks och pumpförmågan förbättras.

4. Konditionen blir bättre. Det är en bra investering för ett långt och hälsosamt liv.

5. Pulsen går ner, både arbetspulsen vid träning och vilopulsen i sängen.

6. Cirkulationen. Bättre blodcirkulation med ökad blodgenomströmning till musklerna.

7. Orken blir bättre, i gymmet, i spåret och uppför trapporna till lägenheten.

8. Rogivande. En harmonisk yogaklass eller ett stilla löppass längs vattnet, say no more!

9. Endorfiner. Utsöndring av kroppens eget “må bra-hormon” gör att du känner dig glad.

10. Frisk luft – och dagsljus! En löptur, rask promenad eller besök på utegymmet under lunchen är ett bra sätt att fånga några av dygnets ljusa timmar. Det gör dig garanterat piggare resten av dagen (och är ett bra komplement till dina gymbesök)!

11. D-vitamin. På sommaren räcker det med cirka 30 minuter ute i dagsljuset för att tillgodose kroppens D-vitaminbehov. Under årets mörka månader är det dock svårare för kroppen att tillverka tillräckligt med D-vitamin från solljuset, då behöver du vara extra noga med D-vitaminrik kost och eventuella tillskott.

12. Sammanhållning. Häng på en löpargrupp eller börja prata med andra stammisar på dina gruppträningsklasser.

13. Magen kommer lättare i balans när den får regelbunden motion.

14. Naturligt. Vi är byggda för att röra på oss, inte för Netflix-maraton i soffan.

15. Vitalt. Du känner att du lever när du tränar, särskilt under den där intervallen som aldrig verkar vilja ta slut.

16. Yngre. Otaliga studier visar på att du håller dig ung genom att träna regelbundet.

17. Sex. De som tränar regelbundet har enligt statistiken bättre sexliv än de som inte tränar.

18. Överskott. De flesta som tränar har mer överskottsenergi än andra. Pröva själv och se hur pigg och glad du blir på jobbet efter ett svettigt morgonpass!

Så vad väntar du på? Vi ses på gymmet!
Läs mer: Så packar du gymväskan som ett proffs