5 tips inför träningsskoköpet

När sulornas lim börja lossna eller tårna kikar ut genom ett eller flera små hål, då borde du redan ha bytt ut dina skor – för att inte skada fötterna. Träning på hårda gymgolv (speciellt högintensiva pass med snabba förflyttningar i olika riktningar) med utnötta sulor och tyg och försämrat hålfotsstöd ökar skaderisken avsevärt i knän och fötter, speciellt när du börjar bli trött.

Här är några tips inför skoköpet:

1. Fokusera på funktion – inte utseende
Ta hjälp av träningsbutikens skoexperter. De hjälper dig att hitta en skomodell som passar din fot och den träning du ska använda skon till.

2. Köp sent 
Fötter sväller under dagen. Pröva därför skor på eftermiddagen, så att du är säker på att tårna får plats.

3. Ta inte storleken för givet
Varje skomärke och modell har en unik passform. Även om du alltid köper samma sko, kan en ny version kännas annorlunda. Var flexibel – och prova ordentligt.

4. Ta med strumpor
Ta på träningsstrumpor – inte de du har på kontoret – när du testar skorna.

5. Testa! 
Det spelar ingen roll hur skorna känns när du står stilla – spring, hoppa och gör några olika övningar för att kolla att de känns bra.

Läs också: Prova på kostnadsfri träning hos oss på Actic