Testa de här träningspassen med din partner eller vän!

Mysigt restaurangbesök eller romantisk hemmakväll. Hur du och din andra hälft, bästa kompis, mamma… än planerar att spendera den 14 februari så är ett gemensamt träningspass en riktigt bra start.

Pass # 1: 10, 9, 8, 7…!

Det här snabba – och jobbiga – passet går ut på att varva två övningar från 10 ner till 1 repetition.

Övningarna är 1) benböj med en kettlebell eller annan vikt mot bröstet, och 2) hakdrag där du greppar handtaget på en kettlebell med båda händerna och drar vikten upp mot hakan, armbågarna ut i sidan. Håll emot på vägen ner.

Upplägg: Person A börjar att göra 10 benböj och 10 hakdrag (medan person B gör en magövning bredvid, tex vanliga situps, fällkniv eller någon variant av plankan). När person A är klar byter ni plats. Nästa varv gör ni 9 repetitioner av vardera övning, följande varv 8 reps, sen 7 reps… etc, ner till 1 repetition.

Läs också: Därför ska du träna tillsammans med en kompis

Pass # 2: Tärningen avgör

Välj sex av övningarna nedan (eller kom på några själv) och numrera dem. Turas om att slå tärningen – och gör sedan 15 repetitioner av den framslumpade övningen. Fortsätt så i 10-20 minuter, beroende på hur mycket tid ni har. Vila 10 sekunder mellan övningarna.

Vill ni främst fokusera på överkroppen tar ni alla övningarna högst upp, är det främst ben och rumpa som ska få jobba väljer ni övningarna i den nedre delen. Välj tre övningar från varje om hela kroppen ska få sig en genomkörare! Använd den egna kroppsvikten eller lägga till externa vikter.

Övningarna
Överkropp: Armhävning, Planka med benindrag, Axelpress över huvudet med hantlar, Dips mot bänk, Rodd i TRX-band och Rygglyft på matta
Underkropp: Burpees, Upphopp, Utfall, Benböj, Höga knän (15 reps/ben) och Tåhävningar

 

Pass # 3: Parövningar!

8 varv av:

  • 15 Benböj, där ni håller tag om varandras händer
  • Skottkärra ca 10 m (den ena går dit, den andra tillbaka)
  • 5 burpees (klappa varandras händer när ni hoppar upp)
  • Bära varandra på ryggen ca 10 m (fram och tillbaka, sen byter ni)
  • Plankan där ni växelvis lyfter handen från underlaget och klappar den andras hand, 10 klappar per hand

Läs också: 5 roliga och effektiva träningsdejter