Träningstips

Träna upp dig inför Vätternrundan

Träna upp dig inför Vätternrundan – 3 tips från Actics cykelexpert!

30 mil på cykel är långt, men inte längre än att även en nybörjare klarar av att ta sig runt. För att lindra upplevelsen och minska träningsvärken dagen efter kan det vara värt att lägga tid på att förbereda sig och träna före loppet. Ju bättre tränad du är desto mer kommer du kunna njuta av rundan och upplevelsen. Här tipsar Actics cykelexpert Lena Söderqvist hur du som deltagare på Vätternrundan kan förbereda dig inför kommande utmaning!

Tips 1 – Hitta ditt mål och dina förutsättningar

En viktig aspekt att tänka på när det gäller förberedelser inför ett lopp är att alla har olika förutsättningar. Några har precis kommit på att tiden börjar rinna iväg och är i full fart med träningsupplägg och andra har tränat hela vintern genom att gå på spinningklasser eller genom andra aktiviteter. En del är mitt i sin process att genomföra En Svensk Klassiker, vilket innebär att de ställde ifrån sig skidorna relativt nyligen för att tänka om till nästa lopp. Vi har alla olika mål med Vätternrundan och så ska det vara också, det gör även att förberedelserna inför loppet ser olika ut för olika personer. Det viktigaste är att du utgår från dig själv och ser till att de kommande månadernas träningsupplägg anpassas efter dig och din kropp. Det finns många tyckanden, vetanden och expertis, men i slutändan måste man gå till sig själv och se vad som är rimligt.

För att få en så behaglig Vätternrunda som möjligt anser Lena att det behövs:

  • en god grundkondition
  • vana att cykla och sitta på sadeln under en lång period
  • en vana att cykla i grupp samt i olika väder
  • lära sig att inta energi i samband med cykling.

Det ska även finnas en slags respekt för den distans som du ska cykla, 300 km ska ses som en utmaning och något som du behöver öva på för att kunna genomföra.

Tips 2 – Lägg tid på förberedelser

När det är några månader kvar till själva loppet så rekommenderar Lena att ta vara på fritiden och ägna många timmar åt cykling. Testa att cykla i alla möjliga väderslag och prova olika kläder för olika väder. Det kan vara både strålande sol och massor med regn under Vätternrundan, så förbered dig så mycket du kan. Att cykla tillsammans med andra är en väldigt bra träningsform då du får lära dig att cykla i grupp samtidigt som ni kan peppa varandra genom träningspassen. Se till att du hittar likasinnade träningskompisar så att ni kan känna att ni har liknande mål med loppet.

Att träna på att äta medan du cyklar kan vara bra, då du lär magen att jobba med matsmältningen samtidigt som du tränar. Denna förmåga kommer du att dra nytta av, för du kommer att behöva massor med ny energi under loppets gång. Att träna bålen inför Vätternrundan är väldigt effektiv menar Lena, då detta hjälper dig att behålla en god position på cykeln. Förebygg din trötthetskänsla genom att träna på att sitta i samma ställning på cykeln.

Tips 3 – Planera inför nästa lopp

Kanske är du i startgroparna eller mitt i att genomföra En Svensk Klassiker? Detta innebär att du vid mållinjen på Vätternrundan ska ladda om inför Vansbrosimningen som vid denna tidpunkt går av stapeln om en månad. För att slippa stressen att börja träna simning direkt efter Vätternrundan så tipsar Lena om att redan nu besöka badhuset en gång i veckan för att simträna. Simning är en träningsform som återhämtar trötta muskler, vilket gör att du återhämtar trötta cykelben samtidigt som du förbereder kroppen inför nästa lopp. Träningen blir inte jobbigare om du tränar inför två lopp samtidigt, du får snarare en mer varierad träning och detta kan dessutom resultera i att du stärker ditt självförtroende då du kan känna att du bemästrar din träning på ett bra sätt.

Vill du ha hjälp med din träning?

Att cykelträna behöver inte alltid innebära att du ska cykla distanser utomhus. För att få en effektiv och omväxlande träning kan du kombinera dina cykelpass med någon av Actics spinningklasser. Ta med dig ett gäng och boka in er på ett spinningpass på din närmaste anläggning eller besök någon av våra simhallar. På Actics hemsida kan du se mer om utbudet.

Om du vill få ett extra stöd i din träning så finns Actics personliga tränare på plats för att hjälpa dig med träningsupplägg baserat på dina förutsättningar och dina mål. På Actic får du alltid en kostnadsfri PT- konsultation, kontakta din närmaste anläggning idag för att boka in en tid hos oss.