Utfall ben

Träna kroppens största muskel – öka din förbränning!

Nej, riktigt så enkelt är det inte, men genom att bygga upp en muskulatur så kan du därmed öka kroppens förbränning. Kroppens största muskel är gluteus maximus d.v.s. sätesmuskeln och genom att träna benen och rumpan minst en dag i veckan kan du då öka din förbränning.

Lårmusklerna samt sätesmuskeln är stora muskelgrupper och ju mer muskler du har på kroppen desto mer ökar din förbränning. Självklart ska du träna varierat så kroppens alla muskelgrupper får jobba samt ha en sund kosthållning, men många glömmer bort att benen också vill kämpa!

Bra tips på benövningar är:

Knäböj

Tänk på att ha tyngden på hälarna, knäna rakt fram, jobba med stark bål, rak i ryggen och känn att benen lyfter upp hela tyngden.

 

Utfall

Ha ena foten bak på stepbräda för att komma åt sätesmuskeln ordentligt. Tänk på att knäna ska peka rakt fram, jobba med stark bål, rak i ryggen och hitta balansen. Kan utföras fritt, med fri stång eller i smith maskin. Du kan även ha foten fram på en stepbräda, ha foten bak på en högre bänk (enbensknäböj) eller utföra övningen på stället.

 

Hoppande knäböj

I denna övning jobbar vi med rump- och benmuskulaturen. Viktigt att tänka på är att du sträcker på dig i hela övningen. Sjunk ned med höften (tänk dig att du sätter dig på en stol), knäna går i linje med tårna. När du har gått ned så djupt du klarar så skjuter du dig upp så kraftfullt som möjligt. När du landar sjunker du ned med stolt hållning och börjar om.

Dessa övningar går att variera massa, börja med att köra lite fler repetitioner ca 10-15 för att få in teknik och balans, öka sedan vikterna och sänk antalet repetitioner. Kör tre set per övning.

Läs mer: