Träna funktionellt på gymmet

På senare år har funktionell träning ökat i popularitet, både bland motionärer- och elitidrottare. Funktionell styrketräning är ett brett begrepp med många definitioner. Kortfattat innebär det att du tränar mer än enbart en enskilds muskels styrka. Du tränar rörlighet, balans och koordination genom övningar som aktiverar flera olika muskler samtidigt.

Målet med denna träning är att utveckla styrka och funktionalitet i rörelser. Korrekt utförd funktionell träning bidrar ofta till bättre hållning och starkare bål vilket avlastar kroppen vare sig du sitter och jobbar på kontoret eller bär tunga matkassar från butiken.

 

Skadeförebyggande

Ju äldre vi blir, desto stelare och svagare blir vi. Därför är funktionell träning även en bra träningsform för äldre människor. Det kan motverka stelhet och svaghet samt öka den funktionella styrkan, rörligheten och balansen. En minskad muskulär stelhet, svaghet och balansminskar i sin tur risken för åldersrelaterade skador.

Genom att komplettera ditt träningsprogram med funktionella övningar tränar du dina djupare muskler och aktiva stabilisatorer. Detta ökar din ledstabilitet och rörlighet vilket kommer resultera i en minskad skaderisk och effektivisera t.ex. din löp- och skidteknik.

Vill du testa något nytt för att sparka igång höstens träning? Kom ihåg att boka uppföljningsträning med mig så vi kan se över ditt program och dina mål. Jag vill dock redan nu inspirera dig genom att tipsa dig om några funktionella övningar som ger kroppen en rejäl genomkörare!

Box Jumps

Box Jumps kan utföras på lådor i olika höjder i gymmet, i trappor eller varför inte på en parkbänk.
Du utgår från position framför boxen med händerna längs sidorna och benen axelbrett isär. Hoppa jämfota upp på boxen och håll din postion där i en sekund för att sedan hoppa ned igen. Det kan vara lagom att starta med set om 8-12 repetitioner. Behöver du en större utmaning i denna övning kan du prova att hoppa med hantlar i händerna.

box-jumps

Smal rodd

I den smala rodden är det viktigt att tänka på:
• Att hålla upp bröstkorgen
• Att dra ihop skulderbladen.
• För tyngre motstånd, flytta fötterna framåt.

Smal_rodd

 

Mountain climber

Denna övning är utmärkt träning för bålen. Här är det viktigt att du tänker på att:
• Spänna magen
• Undvik att svanka
• Behåll höftläget parallellt med marken
• Utför övningen genom att dra knäet diagonalt upp mot armbågen. Varannan gång höger och varannan gång vänster

mountain_climber

 

Bröstpress

Bröstpressen liknar den klassiska övningen armhävning, med skillnaden att i med band tränar du även stabilitet. Här ska du tänka på:

• Ju mer upprätt du står desto lättare blir motståndet
• Håll armarna något bredare än axelbrett
• Det är viktigt att upprätthåller din hållning genom hela övningen

Brostpress

Läs mer: