En serie för rörligare kropp

När man säger rörlighet är det fortfarande många som tänker på statisk stretch och på hur vig man är. Men det är nya tider nu. Du har nog hört talas om dynamisk rörlighet där man går in i och ut ur positioner när det sträcker i muskler och leder och i samma sekvens jobbar med samma muskler. Det du gör när du jobbar med rörlighet på det sättet är att du lär kroppen att gå till ett läge och sedan gå tillbaka igen och det är ju så vi använder våra kroppar.

I den här sekvensen behöver du en pinne. Det kan vara en lång, ganska rak pinne du hittar i trädgården, men det kan också vara ett kvastskaft som du köper för en tjuga i affären. .

Den här rörelseserien jobbar igenom kroppen ordentligt – gör du den några gånger kommer du känna att du blir ordentligt varm. Dessutom jobbar den med rörligheten i höfterna, fotlederna, axlarna, skuldrorna och bröstryggen, som ofta är eftersatta hos oss människor som ofta sitter långa timmar framför en dator. Kör serien som en del av din uppvärmning oavsett vad du ska köra efteråt eller bara som en skön bensträckare när du har suttit ner en lång stund. Är det någon position som känns extra stel? Var kvar i den längre och jobba dig lite in i och ut ur den.

1 2 3 4 5 7 8 9 10
  • Stå med pinnen rakt över huvudet på raka armar.
  • Gå ner i en knäböj, så djup du kan utan att du kollapsar. Håll upp bröstet, pinnen ska fortfarande vara över ditt huvud och armarna ska vara raka.
  • Fäll fram pinnen.
  • Res upp rumpan och låt överkroppen hänga ner. Rulla upp sakta, kota för kota.
  • Du är tillbaka vid startposition. Fäll nu fram överkroppen så att pinnen kommer ner mot golvet. Sätt dig ner i en knäböj och lyft sedan upp pinnen så att den är på raka armar över ditt huvud.
  • Res dig rakt upp och fäll kroppen från sida till sida.
  • Börja om!