Träna i sjön eller havet

Vansbrosimmet väntar runt hörnet och är en utmaning för alla som ska delta. Det är tungt att simma i öppet vatten, och en stor skillnad från att simma i bassäng. Vi högg tag i Annika Andersson, livräddningsutbildare och simskoleansvarig på Actic och frågade henne om hur man ska tänka innan man tar sin träning till öppet vatten.

Vilken är den största skillnaden mellan att simma i öppet vatten och i bassäng?

– Den mest självklara skillnaden är att det kan vara kallt i vattnet, framför allt i början och slutet på säsongen. Sedan är vattnet i sjöar och hav mer levande med strömmar och vågor att slåss mot när du simmar. Dessutom kan det vara dålig sikt. I bassängen är vattnet ju helt klart.

Vad är första regeln när man ska börja simma i sjö eller hav?

– Simma alltid under uppsikt. Du ska antingen ha någon på land som kan ha koll på dig eller någon som också är i vattnet. Det behöver ju inte vara en annan simmare, när jag tränar har jag alltid en följebåt.

Om man ska börja simma på öppet vatten, är det något jag behöver köpa?

– Ja, en våtdräkt och simglasögon. Det finns olika varianter, så fråga i affären så att du får några som passar just dina behov. Det kan också vara skönt med en badmössa. Vid riktigt kallt vatten kan du använda ullunderställ under din våtdräkt och smörja in delarna som inte täcks av våtdräkten med till exempel sälfett. Inte där du ska ha glasögonen eller badmössan, då glider de av. Är det kallt kan du också ha handskar eller vantar i neopren. Smörj gärna in nacken och armhålorna med vaselin så att du inte får skavsår. Du får prova vilken utrustning du själv känner att du behöver. Det beror ju lite på hur långa pass du ska simma och i vilka vatten.

Vilken är det vanligaste misstagen man gör när man ska simma Vansbrosimmet?

– Att man inte har provat utrustningen innan loppet. Prova gärna både i bassäng och i öppet vatten. Vänj också kroppen vid kyla och träna på att andas i kallt vatten. Träna också på navigering och på att simma tätt ihop med andra.