Träningstips

Styrketräning – en viktig del för ditt golfspelande

Styrketräning – en viktig del för ditt golfspelande

Är du en av dem som spenderar större delen av sommaren ute på golfbanan? Eller är du en nybörjare som är sugen på att bli en bättre golfare? Att göra en perfekt golfsving är inte helt lätt, och det sätter ganska stora krav på din rörlighet, stabilitet och koordination.

Vare sig du är en erfaren golfare eller nybörjare så är det bra att stärka kroppen med styrketräning. Det minskar skaderisken, aktiverar din kropp och får igång din blodcirkulation, samt ger dig en utmaning både för hållning och rörlighet.

Skadeområden som generellt sett ofta drabbar golfspelare är:

  • Axlar
  • Handleder
  • Armbågar
  • Ländrygg
  • Fötter

För att minska stressen på dessa områden och öka kvalitén på ditt golfspelande så är styrketräning en viktig faktor. Det gäller att inte bli extremt starkt eller lägga på sig massa. Utan mer om att få en jämnstark och smidig kropp som klarar av att göra en golfsving utan att dra på sig en sträckning eller överbelastning.

Nedan följer lite tips på hur du kan stärka upp dina fötter och andra viktiga golfmuskler!

Övning 1 – Axelrotation

Stabiliserar dina axlar och gör dem starkare.

Tänk på att: Sträck på dig och håll armbågen nära kroppen och i 90 grader. Rotera sakta utåt men behåll armbågen mot kroppen och håll den i 90 grader hela tiden. Målet är att få en brännande känsla i baksida axel!

Golf-axlar2

Övning 2 – Omvänd bicepscurl

Stärker upp området där man drabbas av tennisarmbåge, något golfare kan råka ut för.

Tänk på att: Låt knogarna peka uppåt och för gummiband, hantlar eller stång upp. Håll överarmen stilla i en lodrät position genom hela rörelsen.

golf-biceps

Övning 3 – Rakt marklyft

Stärker hela kroppens baksida samt bål.

Tänk på att: Ha en rak rygg och lätt böjda knän genom hela rörelsen. Gå ner tills du känner att det stramar ordentligt i baksida lår.

golf-marklyft

Övning 4 – Fotvalvsövning

Stärker och bygger upp fotvalvet (området under foten)

Att spela en 18-håls bana kan betyda att du kommer gå och stå i runt 3-4 timmar. För att inte det ska komma som en chock för foten är det bra att ha ett starkt fotvalv.

Tänk på att: Använd ett gummiband, handduk eller tröja. Låt hälen vara i marken hela tiden, jobba med tårna för att få in handduken under foten!

golf-fot