Träningstips

Stark och uthållig med Actic Power!

Testa Actics eget skivstångspass

Det finns väl inget gym värt namnet som inte har skivstångspass på schemat? Och det finns en bra anledning till det, helt enkelt att det är bra och allsidig styrketräning även för dig som inte har så mycket erfarenhet. Att träna styrka i grupp kan kännas skönt om man inte är så van med styrketräning eller bara gillar att träna med andra.

– Du kan komma som nybörjare. Om du tränar Power regelbundet kommer du att på sikt känna av alla fördelarna som passet ger. Och om du har tränar bodypump förut kommer du att känna igen många av övningarna och upplägget. Även här handlar det om att träna hela kroppen med en skivstång med vikter, säger Sofia Harre-Wallén, gruppträningsansvarig på Actic.

Styrketräning ger inte bara styrka, utan också koordination, kondition och kroppsmedvetenhet. Dessutom ger pass som Power, där man kör många repetitioner av en och samma övning, bra muskeluthållighet.

– Passet består av grundövningar som knäböj, marklyft, både vanliga och raka, rodd och utfall. Sedan skiljer sig upplägget åt, mellan dem olika releaserna, för resten av muskelgrupperna, men man kör igenom hela kroppen, säger Sofia.

Är du helt ny kommer du att få hjälp med såväl teknik som viktrekommendationer. Instruktören kommer att visa och förklara hur du ska göra övningarna och dessutom berätta om du ska sänka eller höja vikten från föregående övning. Speglarna i salen ger dig också bra hjälp eftersom du hela tiden kan titta att du inte gör fel. Exakt vilken vikt du tar på stången är så klart upp till dig, passet är tänkt att kunna passa i princip alla och det går att köra med mycket låga vikter för dig som är ovan, har kommit tillbaka från en skada eller till exempel fått barn, till rejält tungt om du är vältränad. Men håll i hatten. Det är lätt att bli övermodig, men det rekommenderas inte att lassa på allt för mycket om du inte har kört så många pass. Vänta tills tekniken sitter och kroppen har vant sig lite.

Kombinera gärna Power-passen med till exempel rena konditionspass som simning, aerobics eller löpning och rörlighetspass som yoga eller Actic Dynamic flex.

Sofia_Harre_Wallen

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!