5 tips för dig som vill testa spinning

Funderar du på att testa spinning? Gör det! Det är supereffektiv och medryckande konditionsträning. Svettgaranti och trötta muskler utlovas. Här är tipsen du ska läsa innan du snörar på dig träningsskorna och ger dig in i spinningsalen.

1. Ställ in cykeln
Sadeln och styret får varken sitta för högt eller för lågt. Många sitter fel på cykeln trots att det inte tar mer än högst 2–3 minuter att ställa in cykeln rätt. Ta hjälp av instruktören så att du sitter och står rätt och kan trampa optimalt under hela passet.

  • Gör först en grovinställning av sadeln i höfthöjd när du står bredvid cykeln. Sätt dig sedan upp på cykeln och justera sadeln så att knät är lite böjt (15-30 graders vinkel i knäleden) när foten är i bottenläge.
  • Tidigare rekommenderade man att avståndet mellan sadeln och styret skulle vara en underarmslängd. Gå mer på känsla istället! Hitta en position där du kan behålla sänkta axlar och en avslappnad överkropp.
  • Hur högt du vill ha styret är en smaksak, antingen i samma höjd som sadeln eller högre. Ryggen avlastas ju högre upp styret är, vilket kan kännas bra om du är ovan cyklist. Många nybörjare känner av i ryggen eftersom bålen är aktiv under hela passet.

2. Öka motståndet
Om du sitter och guppar i sadeln är belastningen för låg, det sliter på knäna samtidigt som träningseffekten uteblir. Våga dra upp motståndet lite, även under de lättare partierna.

3. Ladda rätt
Hur långt innan passet du ska äta är individuellt, men en måltid eller ett mellanmål 2–3 timmar före träningen är en bra riktlinje. Testa dig fram till vad som passar din kropp bäst. Har du energi under hela passet? Se också till att dricka vatten regelbundet under dagen och ta några sista deciliter strax före passet drar igång. Ta också gärna med en vattenflaska så att du kan fylla på direkt efter passet. En bra vätskebalans gör att du kan få ut optimalt av din träning.

4. Följ instruktören
Även om det kan kännas lockande att följa sitt eget huvud så har instruktören en tanke bakom sitt upplägg – att du ska få ut mesta möjliga av tiden på motionscykeln. Välj en ledare som är bra på att peppa och motivera dig, då kommer du orka träna intensivt och fokuserat hela passet (även om du kanske inte alltid tycker att upplägget är det roligaste).

5. Ge det en chans
Du kanske inte faller pladask redan under första spinningpasset, men ge inte upp. Du kan behöva ge det  några gånger innan du känner om det är en träningsform som passar dig.

Spinning by Actic!

Provträna kostnadsfritt hos oss på Actic