Ta med dig träningen på semester

Kroppsvikten i all ära, men ibland kan det vara kul att få med sig något redskap som funkar att packa ner i en full semesterbil eller resväska.

Gummiband

Det finns olika sorters gummiband som du kan använda till lite olika saker. De stora som sitter ihop som en cirkel är otroligt användbara. De finns i olika tjocklekar och om du bara ska ha ett, satsa då på ett mellantjockt.

Exetubes, sådana där gummiband med handtag i ändarna är lite tunnare och funkar till lite mindre muskelgrupper och som extra belastning vid redan lite tyngre övningar.

Har du ett tjockare gummiband kan du para ihop dig med en kompis, sätta gummibandet runt höften och springa medan den andra håller emot i gummibandet. Ni kan springa framåt, bakåt och åt sidorna. Grymt för flåset och benen!

Ett tunnare gummiband är perfekt att knyta strax under knäna och sedan gå små steg framåt, bakåt och åt sidorna så att bandet hela tiden är sträckt. Rumpmördare som är bra för löpare.

Kettlebell

Ja, det är lite tungt att släpa med sig men med en kettlebell på semestern har du obegränsade möjligheter till träning, så du behöver bara ett redskap.

Ett kul pass är att köra 10 svingar, 1 goblet squat (knäböj där du håller kettlebellen vid bröstet), 1 armhävning. Andra varvet kör du 10 svingar, 2 goblet squats och 2 armhävningar. Kör vidare tills du gör 10 repetitioner av varje övning. Vill du ha mer? Kör samma mönster baklänges ner till en repetition armhävning och en goblet squat.

Hopprep

Ett hopprep kan du i princip stoppa i fickan när du ska resa bort och då har du en hel drös med roliga träningspass med dig överallt.

Blanda hopprep och löpning eller hopprep och styrketräning för lite extra flås och koordinationsträning.

Två exempel är:

Fem varv av 20 situps, 30 knäböj utan vikt, 40 sekunder planka, 50 mountainclimbers, 100 hopprepshopp.

5 varv av 1 km löpning, 3 minuter valfria hopprepshopp.