Personlig träning för alla!

Du har säkert sett dem på gymmet – de personliga tränarna. Men har du någon gång själv tränat med en PT? Inte? Vet du inte riktigt vad du ska ha din personliga tränare till, eller tycker du att det är för dyrt? Ta då ett steg tillbaka och se på vad du faktiskt kan få ut av en personlig tränare – fördelarna är många oavsett om du är nybörjare eller vältränad.

Du kanske tränar inför ett lopp eller håller på med en idrott och vill träna grenspecifikt eller så har du en gammal skada som inte blir bra. Och du som är ny på gymmet och kanske fortfarande söker efter det just du vill göra eller behöver kan få hjälp och guidning att hitta rätt. Tränar du redan mycket kan du få välbehövlig ny inspiration så att du inte fastnar i träningen och resultaten uteblir.

När Sandra Lang löste kort på Actic kändes träningen som ett måste. Hon hade ont i kroppen och det var dags att göra något åt det. Men sugen, nej, det var hon inte.

– Jag hade ingen som helst lust att börja träna men jag kände att jag behövde det. Men jag visste inte hur jag skulle börja och behövde hjälp att komma igång, säger Sandra.

När Sandra löste sitt årskort ingick det två PT-timmar och även om Sandra var skeptisk till en början kände hon att det här kunde bli den knuff i rätt riktning som hon behövde. Och det blev det. Nu har hon tränat en gång i veckan sedan i februari med sin PT Lisa Johansson.

– När jag började visste jag inte vilken träning som passade mig. Lisa har både varit en inspiration och har pushat mig. Jag lär mig mer och mer varje gång och från att verkligen inte ha haft någon träningslust så tycker jag att det är jättekul nu och jag är verkligen motiverad, säger hon.

Det Sandra tycker har varit bäst med att ha en personlig tränare är att det är någon som förstår vilka mål hon har och hur hon ska nå dem. Och det här gäller ju oavsett om du ska åka Vasaloppet, springa milen, bli starkare efter en graviditet eller som Sandra, komma igång med träningen. Sandra vet att hon kan lita på att hon har någon på gymmet som hjälper henne att göra rätt och som ger den extra motivationen att ta ut sig.

– Jag gör ju träningen själv. Det här är min utmaning, det är jag som går dit, men jag får hjälp att veta vad som är rätt för just min kropp. Det här är något jag ger till mig själv, som en present.

Läs mer om personlig träning på Actic