Träningstips

Skapa ditt eget hemmagym på semestern

Skapa ditt eget gym på semestern

På sommaren är många av oss på resande fot. Det går bra att träna igenom större delen av kroppen utan redskap i form av armhävningar, dips på stol, chins i träd, upphopp och crunches. Men det finns även möjligheter för dig att träna enkla redskap för att få en variation på din träning. Det finns ett flertal redskap som du enkelt kan ta med dig i husvagnen, till sommarstugan eller till utlandet, det är bara att slänga ner i resväskan så har du ett litet portabelt gym med dig på semestern!

Här följer lite tips på träningsövningar som du kan utföra med enkla redskap som är enkla att ta med sig på semestern. Träningspasset behöver inte ta lång tid för att det ska ha effekt, det räcker med 30 minuter. Det du behöver för dessa övningar är ett hopprep, en pilatesboll och ett gummiband. Hopprepet och gummibandet är väldigt smidiga att ta med på semestern och en pilatesboll går att tömma på luft för att sedan blåsa upp när den ska användas.

Hopprep

hopprep1    hopprep2

Att hopprep är en effektiv träningsform är ingen nyhet. Med hopprep tränar du ditt flås, koordination och balans. Eftersom att träningen är väldigt intensiv får du bra effekt av bara några minuter med hopprepet.

Axellyft med gummiband

axelband2    axelband1

Här tränar du dina axlar och bålstabilitet. Sträck på dig och sug in magen. Ha lätt böjda armar genom hela rörelsen och låt axlarna göra jobbet. Stanna när armarna är rakt ut och gå inte riktigt hela vägen ner för då får axlarna vila.

Crunch på boll

crunch-boll1    crunch-boll2

I denna övning tränar du din bålmuskulatur. Genom att utföra övningen på en pilatesboll får du en väldigt effektiv träning för din bålstabilitet då du får träna din balans. Korsa händerna över bröstet och känn att din bål är aktiverad genom hela rörelsen. Lyft din överkropp uppåt med hjälp av magen och sjunk sedan tillbaka på ett kontrollerat vis så att du känner att magen arbetar genom hela rörelsen.

Utfall med biceps curl

utfall-gummiband_bicepc

Här får du träna både armar och ben på samma gång. Ta ett stort kliv fram med ena benet och låt det främre benet stå på gummibandet. Håll gummibandet i ett omvänt grepp så att handflatan pekar bakåt och se till att gummibandet är spänt. Med en stolt hållning sjunker du sedan ner så att båda benen hamnar i en 90 graders vinkling. Medan utfallet utförs så genomför du en biceps curl genom att böja på armbågarna och pressa underarmen upp mot överkroppen. Gör samma sak på andra benet.

Rygglyft på boll

rygglyft-boll1   rygglyft-boll2

I denna övning får du träna den nedre delen av din rygg och dessutom arbeta med din balans. Placera händerna vid öronen och låt blicken sträva ner mot marken. Lyft sedan överkroppen uppåt för att sedan komma tillbaka till utgångsposition igen.

Rodd med gummiband

lykstolpe_dragband   lykstolpe_dragband2

Denna övning tränar musklerna mellan våra skulderblad. Börja övningen med att pressa ihop skulderbladen, dra sedan gummibandet mot dig medan du behåller spänningen mellan dina skulderblad. Sträck ut armarna igen i en kontrollerad rörelse.