Simning är superträning

Simning är utmärkt träning för både konditionen och dina muskler. Det är en skonsam träningsform som dessutom sätter fart på förbränningen och tränar kroppens smidighet.

Skonsam träning för kroppen

Simträning är en av de mest skonsamma och effektiva träningsformerna. När du simmar kan du träna med hög intensitet utan att belasta lederna. Du tränar i princip hela kroppen och kopplar in stora muskelgrupper, superbra förbränningsträning! På några av Actics anläggningar har vi även vattengruppträning. Har du till besvär med knän eller höfter är till exempel vattenlöpning med våtväst en bra träningsform.

Bra komplement till din vanliga träning

Med korrekt teknik ger simningen bra bålstabilitet och bättre rörlighet vilket också gör simträningen till ett bra komplement för dig som behöver variera din träning för att ta dig till nästa nivå.

Läs också: 5 experttips som vässar din simteknik

Så här kan du variera din simning!

1. Simma i intervaller
Växla mellan att simma i högt tempo i en minut för att sedan växla ner till ett långsammare tempo eller vila i en minut. Ett intervallpass på 30 minuter är en bra utgångspunkt.

2. Använd dina simkunskaper!
Om du behärskar de olika simteknikerna kan du blanda dessa för att träna igenom hela kroppen. Vid exempelvis ryggsim tränas både armar, lår, rygg, höft och bröst. För att effektivisera ryggsimningen, håll vristerna sträckta och pröva att sparka med hela benet från höften och ner, inte bara från knäet.

3. Slarva inte
Tänk på att ta långsamma, kraftfulla och stora simtag. Det är bättre träning att göra få, kraftfulla simtag än många slarviga.

4. Använd benen
Pröva att simma ryggsim med kraftiga bentag. Du kan även testa att låna barnens simring som du håller i händerna och sparkar dig framåt. Eller sätt simringen mellan fötterna och ta enbart kraftiga armtag.

På många av Actics anläggningar kan du simma och träna på samma kort. Klicka här för att provträna kostnadsfritt!