Frågor och svar om simning

Här svarar Annika Andersson, simexpert och personlig tränare på Actic, på två vanliga frågor om simning.

Varför får jag ont i nacken när jag simmar?

Annika: Vid bröstsim är det lätt att du höjer huvudet för att slippa få vatten i ansiktet, det gör att du kan få ont i nacken. Låt ansiktet vila under vattnet när du sträcker fram händerna och förbereder dig inför nästa simtag. Det gör också att kroppen flyter mer parallellt med vattenytan och du får en bättre fart på din simning.

Det kan även vara skönt att variera med ryggsim om nacken gör ont, då ska öronen vila i vattnet så att du inte håller upp huvudet och spänner nacken. Var inte rädd för att bli blöt i ansiktet! Ont i nacken vid crawl kan bero på att du vid inandning lyfter huvudet framåt innan du vrider huvudet åt sidan. Det kan skapa obehag i nacken, det är bättre att vrida huvudet direkt åt sidan utan att blicka framåt först.

Jag tar mig inte framåt när jag simmar! Vad gör jag för fel?

Annika: Du simmar och simmar men tar dig inte framåt! Väldigt frustrerande, men enkelt att lösa. Om du crawlar ska du känna att du drar ordentligt med armen i vattnet och helt enkelt tar i. Det är lätt hänt att man bara gör armtaget utan att faktiskt skopa med sig vatten. Använd vattnets kraft och dra dig framåt.

Vid bröstsim är det viktigt att känna att du tar kraft med bentagen och åker i vattnet innan nästa simtag tas. Ett vanligt fel i båda dessa stilar är att man stressar mellan simtagen. Glid lite i vattnet, utnyttja kraften du skapat och ta det lite lugnt innan du tar nästa simtag.

På många av Actics anläggningar kan du simma och träna på samma kort. Klicka här för att provträna kostnadsfritt!