Träningstips

Sikta mot ett nytt mål i höst!

10 roliga mål att ladda för i höst

Som du säkert vet är mål ett av de bästa sätten att behålla träningslusten under en längre tid. Du kommer att kunna se dig själv nå delmål, övervinna motgångar och till slut nå till högt uppsatta mål. Men vad är ett träningsmål? För vissa är det en tävling som ska avklaras eller klaras med ett visst resultat. För andra handlar det om ett styrkemål eller ett viktmål. Här listar vi 10 mål som kan vara roliga att sikta mot i höst.

Läs mer: Därför behöver du ett träningsmål

  • Lyft dig själv. Att klara att lyfta sin egen kroppsvikt i marklyft kan vara en rejäl utmaning. Är det enkelt, satsa på ett tuffare mål som att klara till exempel 100 kilo eller mer. Är du osäker på hur du ska göra, kontakta en duktig PT som kan hjälpa dig med träningsupplägg och kompletterande övningar.

 

  • Testa nya träningsformer. Har du fastnat lite i din träning och börjar tycka att det är lite trist? Ge dig själv som mål att under hösten testa minst fem nya träningsformer. Kanske hittar du din nya favorit! Simma, spring och testa styrketräning i grupp. Vill du sikta högre? Testa tio nya, eller ett nytt pass i veckan.

 

  • Satsa på löpning. Börja springa i höst. Det är inte helt självklart för alla att ge sig ut i spåret när luften blir fuktig och kvällarna mörka, men det kan också vara exakt det som får igång din löparlust. Testa, men börja lugnt så att lusten håller i sig mer än första passet.

 

  • 10 armhävningar. Handen på hjärtat – kan du göra tio armhävningar? Eller ens en? Alltså riktiga, strikta där bröstet nuddar golvet i botten? Vad säger du, tio strikta till jul?

 

  • 100 burpees på 10 minuter. Jobba på både flåset och styrkan och klara av 100 burpees på 10 minuter. Testa att dela upp dem så att du kör 10 varje minut.

 

 

  • Hitta ett nytt lopp. Brukar du springa lopp? Kalas! Nu kan det vara dags att hitta ett lopp som kräver mer än bara själva löpningen. Testa ett hinderbanelopp och passa på att vässa styrkan i höst!

 

  • Lär dig något nytt! Har du någon gång sett någon göra något som du själv hade velat klara av? Gör det! Ge dig sjutton på att lära dig att köra en framåtvolt, en muscle up, hjula, gå på händer eller att gå upp i brygga.

 

  • Ta tag i en svaghet. Ok, det låter kanske inte jätteroligt, men om du har löparknä, är stel i ryggen eller är svag i bålen kan det här vara hösten som du slutar blunda för det och sätter upp målet att en gång för alla komma till rätta med det.

 

  • Hitta en träningsrutin. Har det varit knepigt att få till träningen kan det ju vara läge att styra upp det hela lite. Sätt dig på söndagen och planera in veckans pass, när du ska träna och vad du ska träna då. Och ja, det är ok att prioritera träning och att skaffa barnvakt för att få till det. Målet bestämmer du själv, kanske är det att träna tre gånger i veckan eller att träna två gånger i veckan och börja cykla till jobbet.

 

  • Börja äta bättre. Vad du stoppar i munnen är nästan lika viktigt för dina resultat som din träning. Ha som mål att ta små steg för att börja äta bättre – oftast lyckas man bättre om man tar små steg än om man försöker vända 180 grader på en gång. Målet kan vara:

 

  • Dra ner på halv och helfabrikat och äta mat lagad från grunden minst fem dagar i veckan.
  • Äta två frukter om dagen.
  • Prova nya grönsaker.
  • Äta vegetariskt två gånger i veckan.
  • Börja ta med ett efter träning-mellis i väskan så att du inte blir panikhungrig på väg hem från gymmet och slänger i dig choklad.
  • Börja äta lördagsgodis i stället för att småäta godis hela veckorna.
  • Lägga mer tid på matlagning.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!