Träna upp din muskelpower!

Styrketräning i hög hastighet, så kallad powerträning, är ett effektivt sätt att fördröja och förhindra åldrandets negativa effekter på kroppen.

Ingen åldersgrupp har så stor nytta av fysisk aktivitet – i synnerhet styrketräning med hög belastning – som äldre. Största orsaken till åldersrelaterad ohälsa är muskelförlust (sarkopeni). Det leder till både minskad styrka och långsammare muskelkontraktioner eftersom det är främst de snabba muskelcellerna som försvinner. Men goda nyheter är att åldrandet kan bromsas, om musklerna och skelettet regelbundet belastas mer än vad de är vana vid. Vi är som starkast vid 20-30 års ålder men en styrketränande 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring.

Det är aldrig för sent att börja styrketräna och för äldre är powerträning, som kompenserar för förlusten av de snabba muskelcellerna, mest effektivt. Muskelpower, det vill säga förmågan att utveckla kraft snabbt, är nämligen en kritisk faktor för vuxnas förmåga att utföra dagliga aktiviteter. Att resa sig från stolen är ett exempel på rörelse som kräver snabb kraftutveckling, för att inte riskera att man blir kvar sittandes. Muskelpower minskar också risken för fallolyckor eftersom musklerna hinner återfå balansen om du snubblar.

Starka och snabba muskler är dessutom en god investering för hjärt- och kärlhälsan, insulinkänslighet, långsiktig blodsockerkontroll, benskörhet, alzheimers och depression.

Källa: Senior Power – Styrketräning för äldre av Helena Bellardini och Michail Tonkonogi (Sisu Idrottsböcker, 2013)

Behöver du hjälp att komma igång? Provträna kostnadsfritt hos oss på Actic

Läs också: 5 övningar som tränar upp din muskelpower