Träningstips

Så fixar du Vätternrundan – 4 tips

Bästa tipsen på hur du lägger upp din träning

Att ha ett mål att träna mot är ju väldigt inspirerande och spännande och ger för de flesta en ökad motivation och vilja att träna. Men har du en plan för hur du ska ta dig till målet?

Har du kanske bestämt dig för att ta dig igenom Vätternrundan, halv eller TjejVättern kommer här tips på hur du kan lägga upp din träning. Tipsen är främst för dig som ska ge dig på loppet för första gången, men kan såklart användas av dig som har fler lopp i kroppen men som vill få tips på variation i träningen. Är det t.ex. Vätternrundan som gäller är det perfekt att också ha delmål på vägen. Allt för att hålla motivationen uppe men också för att se att du ligger rätt till i träningen.

1. Börja lugnt och i god tid

Har du inte tränat på länge gäller att du har tålamod och starta lite lugnt. Du har trots allt ganska gott om tid på dig innan det är dags för loppet. Gör en enkel ”scanning” av din status. Hur är konditionen? Styrkan? Är du ovanligt stel i någon del i kroppen? Har du ont någonstans? Vad bör du lägga fokus på först? Vilken är din svagaste länk?

2. Cykla, cykla, cykla… 

Nyckeln till att bli en bättre cyklist är såklart att öva på att cykla. Att få till en regelbunden cykelträning under en längre tid gör att du lättare kan utvecklas och på så sätt öka förutsättningarna för att göra ett bra lopp. Gör ett testlopp inomhus på en cykel, men också ute på landsvägen på vårkanten så du har något att se fram emot.

3. Glöm inte bort den viktiga vilan! 

Träning kräver också vila för att nå framsteg. Kommer du in i en period med rejält flyt med många träningstillfällen under en period och ibland även med högre intensitet är det också viktigt att du lägger in lugnare veckor där du återhämtar dig och klarar av en ny period med bra träning. På så vis minskar du också risken för skador och sjukdomar.

4. Variera din träning för att lyckas. 

Men kom ihåg att variation är både viktigt och motivationshöjande. Denna tid på året är det perfekt att komplettera cyklingen och ägna sig åt andra träningsformer också såsom jogging/löpning ute eller inne eller varför inte yoga, boxing, cirkelträning, simning eller dans? Att styrketräning i någon form bör finnas med i träningen är viktigt. Se tips lite längre ner.

Text: Fredrik Haglund, Platchef och PT på Actic i Västerås samt Triathlet med bl.a. 2 st Ironman Hawaii på meritlistan.

Foto: Micke Fransson/ Vätternrundan