Tekniktips för roddmaskinen

Roddmaskinen är perfekt för dig som vill ha snabba träningsresultat. Du tränar kroppens viktigaste muskler, du förbränner en massa kalorier och kommer i superform på nolltid. Roddrörelsen innebär väldigt lite stötar och påfrestar alltså inte kroppens leder särskilt mycket. Det finns dock en viss risk att få problem med ryggen men det beror framför allt på felaktig teknik. Se till att alltid hålla en viss anspänning i mag- och ryggmuskler för att undvika att slita på ryggen. Klarar du inte av att hålla tekniken är det dags att vila.

Vilka muskler tränar jag i roddmaskinen?

Kraften tas främst från benen när du du skjuter ifrån vid varje roddtag, förberedd dig träningsvärk i framsida lår, rumpa och vader! Rodd ger också bra överkroppsträning, speciellt i övre delen av ryggen och i axlarna men även framsida arm (biceps), bröst och mage aktiveras. Även händernas greppstyrka får sig en utmaning.

Rätt teknik på roddmaskinen:

  1. Håll handlederna raka och greppa lätt kring handtaget på roddmaskinen
  2. Stolt hållning i överkroppen (brösta upp dig), slappna av i axlarna och sträck ut armarna framför dig
  3. Sträck dig framåt och böj höft och knän tills det börjar ta emot.
  4. Explodera med fötterna, sträck ut benen, var rak i ryggen med en lätt lutning bakåt samtidigt som du fortfarande är avslappnad i axlarna.
  5. Dra armbågarna rakt bakåt tills händerna når revbenen (strax under bröstbenet). Musklerna ska alltså aktiveras i den här ordningen under draget: ben – rygg – armar.
  6. För att starta nästa drag, sträck armarna som sen drar med sig överkroppen som återkommer till den lutning den hade i starten. Böj därefter knäna för att få sitsen att rulla tillbaka till startläge.

Läs också: Passen som får dig i toppform på roddmaskinen