Träningstips

Öka styrkan med rörlighetsträning

Öka styrkan med rörlighetsträning

Rörlighetsträning är ett samlingsnamn för alla typer av övningar som syftar till att utveckla rörlighet i eller kring en utav kroppens leder. Stelhet i exempelvis axelled eller höftled är idag väldigt vanligt.

Vad innebär rörlighetsträning?

Det finns ett antal komponenter som begränsar din rörlighet; skelett, ligament och fettmassa för att nämna några. Men den faktor som är mest begränsande är din muskulatur. Rörlighetsträningens syfte är att motverka denna typ av stelhet, och därigenom kunna ge din muskulatur en så optimal funktion som möjligt. Har du skottat snö i vinter eller grävt i ditt trädgårdsland under hösten eller våren så har du utan fullgod rörlighet gjort jobbet onödigt svårt och troligtvis också belastat olika delar av kroppen, i detta fall kanske framförallt ryggen, onödigt mycket.

Rörlighetsträning är, som sagt, ett samlingsnamn, för olika typer av träning som syftar till att bidra till att öka eller bibehålla rörlighet kring en viss led, exempelvis axel, knä eller höft.

Olika former av rörlighetsträning

Stretch är en vanlig typ av rörighetsträning, den vanligaste formen av stretch kallas för passiv stretch och innebär att du tar hjälp av något föremål för att ”stretcha” muskel. Det kan exempelvis vara att tar hjälp av din arm för att föra upp hälen mot rumpan och förlänga framsida lår. Eller att du tar hjälp av en vägg för att sträcka ut bröstmuskulaturen.

En annan typ av rörlighet som är viktig att använda sig av, och som många redan utför på ett mycket bra sätt, är rörlighetsträningen i själva styrketräningen. Denna rörlighetsträning är en del av din styrketräning och innebär att du under dina övningar tar ut rörelserna ordentligt. Exempelvis böjer ordentligt i knäled vid en knäböj eller benpress, och att du på samma sätt sträcker bröstmusklerna vid en bröstpress eller bänkpress övning. Genom att vara noga med detta låter du musklerna arbeta i hela sitt rörelseomfång. Tillsammans med lämplig stretching kommer detta sedan att skapa fullgod rörlighet och funktionalitet i kroppens rörelser.

För dig som gillar gruppträning är yoga ett mycket bra alternativ som rörlighetsträning, med en klassledare som ser till att du gör rätt. Till en början så kan detta upplevas som en svår typ av träning, men regelbunden träning ger tydliga resultat och fungerar som ett utmärkt komplement till styrketräning.