7 tips som gör att tiden går snabbare på gymmet

Även om det är härligt och roligt att vara på gymmet så kan vissa pass kännas lite för långa… Här är några tips som gör att tiden går snabbare.

1. Lyssna! 

Ta med telefonen – eller hörlurar. En riktigt grym spellista eller intressant podcast gör att halvtimmen eller timmen på roddmaskinen, cykeln, crosstrainern eller bland vikterna att kännas mycket kortare. Om du till exempel har pod du längtar efter att lyssna på varje vecka, spara den till ett av dina träningspass.

2. Terapi

Istället för att låta tankarna snurr fritt när du ska sova, försök att spara en del grubblerier till löpbandet. Tankarna rensas mycket lättare när du samtidigt gör något fysiskt monotont med kroppen. Och medan du tänker på dig själv, dina relationer och jobbet så kommer tiden att rusa mycket snabbare. Står du inför ett jobbigt samtal med någon eller ett stort, viktig möte – passa på att boka in ett träningspass direkt innan så kommer du lättare att ta dig an den utmanande situationen.

Läs också: 18 anledningar varför träning är så bra för dig

3. Hejaklacken

Du är på väg mot guld i olympiska lyft eller nytt rekord på 10 000 meter. Vid kanten står din familj, kompisar och kollegor och hejar – och du tar i som aldrig förr hela vägen in i mål. Töntigt? Ja kanske – men allt sker i ditt huvud, så ingen annan behöver veta vad du visualiserar för att ta dig igenom passet…!

4. Tävla

På vägen mot det där guldet måste du med all sannolikhet passera ett gäng mottävlande. Att tävla mot andra i ditt huvud är ett effektivt sätt att plocka fram den där extra kraften. Är du irriterad på någon av dina kollegor? Utnyttja irritationen! Föreställ dig att du tävlar mot hen och att du vinner med hästlängder (såklart!).

Läs också: Provträna kostnadsfritt hos oss på Actic

5. Fantisera 

Se dig omkring medan du tränar. Vad tror du att de andra runtomkring dig i gymmet har för liv, relationer, yrken och intressen? Att skapa historier kring saker du noterar är bra för både hjärnan och tidsuppfattningen.

6. Belöning

Det är okej att muta sig själv, speciellt om det är med något som gör en gott. Har du tränat dina tre pass i veckan den senaste månaden? Har du precis orkat springa dina första 5 km? En sporre i form av nya träningskläder, en extra god lunch eller massage är en riktigt bra motivationsboost.

7. Kompisdejta

Slå två flugor i en smäll och träna ihop med en kompis. Då hinner du både svettas OCH socialisera – och passet blir med ens lite roligare.

Läs också: 5 roliga och effektiva träningsdejter