Träningstips

Marias väg till Stockholm Maraton

Maria Lundqvist Bohrnertz vann en startplats!

Som tur är var Maria Lundqvist Bohrnertz redan en van löpare när hon i slutet på december förra året vann en startplats till Stockholm marathon 2016 i Actics julkalender. Starten går lördagen den 4 juni och Maria har nu laddat i ett halvår med sin personliga tränare Carl Wibom på Actic Solna.

– Det känns jättespännande. Jag har många mil i benen nu och det är en sporre att känna att jag kommer att klara av det. Vinsten kom väldigt lämpligt i min träning, jag hade nog inte vågat ge mig på det annars, säger Maria.

Hon har tidigare sprungit halvmaror och millopp och gillar tävlingarna, men det här blir hennes första maraton. Löpträningen har hon lagt upp på egen hand, men med stöd från PT-Calle. Det har blivit något långpass på mellan två och tre mil i veckan kombinerat med intervaller och backträning.

– Jag tog mina första löpsteg 27 april 2013, det minns jag tydligt. Då hade jag en bebis som vägrade sova om inte vagnen rullade, så jag gick och gick. Till slut testade jag att springa och det gick! Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet för mig.

Hon hade länge sett på löpning som något ouppnåeligt och när hon kände att det inte var så tände hon direkt och började springa lopp.

Jobbar med styrkan hos sin personliga tränare

Att ha en maraton framför sig skrämmer henne inte, Maria blir snarare taggad av utmaningen. Och hon har haft mycket nytta av träningen med sin PT.

– Under våra pass bygger vi styrka och uthållighet som jag har mycket stor nytta av när jag springer. Och jag har ändrat mitt löpsteg mycket, vilket också har gjort stor skillnad, berättar Maria.

Hon säger också att hon har klarat sig från skador genom att träna så pass mycket styrka.

– Jag har haft lite känningar i ländryggen nu, men jag var hos en läkare som gav mig en kortisonspruta och sa att jag borde kunna springa en mara lätt nu, annars får jag skylla på honom.

Maria älskar att springa till musik. Visste du att det finns massor av färdiga låtlistor för löpare på till exempel Spotify. Den här listan, gjord av Digster, har nästan 40 000 följare.

Bålövningar för löpare

Maria har jobbat mycket med styrka inför sin första maraton. Det är klokt – alla löpare har någon svaghet som kan bli en skada om man ignorerar den. Ofta är det bålen som är svag, så vi bjuder på tre bra bålövningar för dig som springer mycket.