Träningstips

Kom igång med träningen

Så får du fart på träningsmotivationen

Lägg grunden för ditt nya träningsliv redan innan året är slut, då har du ett försprång när det är dags att kliva in i 2016.

1. Sätt inte för höga krav på dig själv
Många som vill komma igång sätter orimliga mål om att gå från att inte träna alls till att boka in timmeslånga pass varje dag. Börja istället att träna exempelvis två gånger i veckan så att du kan hålla en kontinuitet i träningen. Blir det fler pass än ditt mål är det en bonus, istället för att du ska känna dig misslyckad om du har för höga ambitioner i början.

2. Träna det som är roligt
Tycker du om att dansa men drar dig för att springa, välj ett danspass. Den bästa träningen är den som blir av, hur klyschigt det än låter.

3. Prova på gruppträning
På Actic har vi ett brett gruppträningsutbud och vårt mål är att det ska finnas något som passar alla. Prova dig fram bland de olika klasserna tills du hittar dina favoriter.

4. Boka tid med en personlig tränare
Har du svårt att komma iväg till gymmet eller att ta ut dig när du tränar själv. Prova att träna med en personlig tränare. Du får hjälp att nå dina mål utifrån dina förutsättningar – och du vet att någon väntar på att du ska dyka upp.

Läs mer: Erbjudande! Ge bort personlig träning i julklapp

 

5. Träna med en kompis
Om man är två är det inte lika lätt att hoppa över att träna i sista sekund. Ett tips är att bestämma fasta dagar och tider så att ni kan planera runt detta.

Läs mer: 5 roliga och effektiva träningsdejter

 

6. Kom in och prata med oss!
Vårt jobb på Actics anläggningar är att inspirera dig till att börja träna. Du kan få hjälp att lägga upp träningspass genom en instruktion med en av våra tränare eller få lite tips och råd hur du ska komma igång.

7. Hitta träningstiderna som passar dig bäst
Vill du ha träningen avklarad när du kommer hem från jobbet? Gå upp lite tidigare så att du hinner morgonträna eller planera in ett lunchpass. Är du som piggast på eftermiddagen? Gå direkt från jobbet till träningen. Tips! Stanna inte till hemma först, då finns risk att soffan helt plötsligt lockar mycket mer än att gå ut igen…!

8. Ladda med energi
Se till att äta och dricka ordentligt och regelbundet under dagen så att du har energi i kroppen när du ska träna. Boosta kroppen med mycket grönsaker i olika färger, satsa lite extra på mörkgröna bladgrönsaker som är riktiga näringsbomber.

9. Ta hand om dig själv
Även om du känner dig trött och saknar motivation att träna så brukar ett träningspass vara precis vad som krävs för att dra upp energinivån igen. Det är väldigt sällan man ångrar ett träningspass efteråt. Det viktigaste du har är din hälsa så ta hand om den!

10. Sätt upp smarta mål
Om du till exempel vill öka din uthållighet så kan ditt specifika mål vara att springa 10 kilometer under 55 minuter. När du sätter mätbart mål blir det mycket lättare att motivera dig till att träna eftersom du hela tiden vet hur långt från målet du är – och när du har nått det.