Träningstips

Inlines

Inlines som träningsform

Del 12 av 15 i Actics sommarträning: Varför inte passa på att förena nytta med nöje… Kom i form med inlines! Under 15 veckor kommer vi att ge dig veckovis inspiration på sommarträning. Denna vecka fokuserar vi på hur du kan förbättra ditt inlinesåkande. Här följer instruktörens tips på olika sorters motion och träning som du kan utföra utomhus. Du får även ett par tips till kompletterande styrkeövningar till de olika träningsformerna.

Att åka inlines är inte bara roligt, det är även en effektiv träningsform. Precis som i löpning belastar du med hela kroppsvikten, vilket ger högre förbränning och större träningseffekt. Skaderisken av själva träningen betydligt mindre, eftersom inlinesåkning innebär att du rullar fram och undviker därmed löpningens stötar när du sätter i fötterna.

Gillar du att åka skidor under vintertid? I så fall är inlines bra komplement till rullskidor. Med ett par kompletterande stavar kan du se till att få en rolig och effektiv start på skidåkningens försäsongsträning.

Skärmavbild 2014-09-18 kl. 11.27.44

Rätt teknik för bästa träningseffekt

Om du använder den teknik som långfärdsåkare använder – kroppen framåtböjd, djupa sidoskär med benen, armar som pendlar i takt med stegen – får du största möjliga träningseffekt.

Du behöver starka mag- och ryggmuskler för att orka hålla kroppen framåtlutad. Det är bra om du kompletterar träningen med övningar för mage och rygg crunches och ryggresningar är effektiva.
Skärmavbild 2014-09-18 kl. 11.30.15

Benträning kräver stretchning

Inlinesåkning ger väldigt bra träning för benen. Fram- och baksida lår brukar ha en god grundstyrka av andra motionsformer såsom gympa, aerobics, löpning och cykling.

Träningsvärk efter inlinesåkning kommer du förmodligen främst känna på in- och utsidan av låren men även i baken och höften. Glöm därför inte bort att stretcha dessa områden efter dina pass.

Tänk på din säkerhet

Viktigt att tänka på, framförallt om du är nybörjare, är att använda skydd för huvud, armbågar, knä och handleder. Innan du ger dig ut och åker i trafiken, se till att du har stenkoll på hur du bromsar och svänger på ett säkert sätt.

Sen är det bara att dra på solbrillorna och skydden och njuta av din träning i det fina vädret!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!