Träna ben med PT-Andreas!

Med detta enkla träningsprogram får du en skjuts i din benträning som gör att du kan bli ännu starkare och få en omväxling till din nuvarande träning. Övningar går lika bra att göra hemma som på gymmet. Är du osäker på någon av övningar, fråga oss på gymmet!

 

Hoppande knäböj

I denna övning jobbar vi med rump- och benmuskulaturen. Viktigt att tänka på är att du sträcker på dig i hela övningen. Sjunk ned med höften (tänk dig att du sätter dig på en stol), knäna går i linje med tårna. När du har gått ned så djupt du klarar så skjuter du dig upp så kraftfullt som möjligt. När du landar sjunker du ned med stolt hållning och börjar om.

 

Höftlyft med kick

I denna övning jobbar vi med rumpmuskulaturen och baksida lår. Lägg dig ned på golvet, för händerna längs med kroppen och sätt hälarna under knäna. Lyft upp höften samtidigt som du spänner bålen. Därefter lyfter du ett ben i taget mot taket.

 

Höga knän

I denna övning jobbar vi med höftböjarna, rump- och benmuskulaturen, vaderna och magmuskulaturen. Ställ dig höftbrett isär med fötterna, sträck på dig så mycket som möjligt. Jogga sedan med så höga knän som möjligt. Ju snabbare du joggar desto jobbigare blir det!

 

Utfall med bålvridning

I ett utfallssteg arbetar vi med rump-, bål- samt benmuskulaturen. Vill du ha en större utmaning kan du hålla i något tyngre, t.ex. en kettlebell eller något du har hemma. Övningen går till så att du tar ett steg framåt, vrider överkroppen över benet, sedan vrider du dig tillbaka och trycker ifrån med hälen. Under hela övningen ska du spänna magmuskulaturen samt sträcker på dig.