PT_Sofia_Gunterberg_Solna

Få in ännu mer motion i vardagen!

Personlig Tränare Sofia Gunterberg på Actic Solna tipsar.

Att få in motion i vardagen behöver inte betyda att du kör slut på dig själv varje pass. Det handlar om små steg som i slutändan kommer ge resultat, och man behöver helt enkelt bara göra sig medveten om de olika alternativ som alltid finns till hands under dagens olika aktiviteter.

I väntan på att maten skall bli klar; ta fram en stol och gör dips eller armhävningar mot den eller varför inte göra 20 tåhävningar varje gång du måste hämta en produkt i kylskåpet? Ta fram ett mjölkpaket eller en annan tyngd och utför några axelpress över huvudet eller bicepscurls mellan varje stekning.

Små allmänna tips du kan använda dig av i vardagen:
–  Har du småbarn? Bär ditt barn istället för att lägga det i barnvagnen eller på golvet. Lek även mer!
–  Ta trapporna istället för hissen eller rullbandet.
–  Ta en matkorg istället för en matvagn när du plockar dina varor.
–  Sitt på en pilatesboll med en stolt och rak hållning när du tittar på tv eller skriver på datorn. Pilatesbollar finns att köpa till ett bra pris i de flesta välsorterade sportbutiker.
–  Stå på ett ben och blunda när du borstar tänderna så övar du upp både balans och knästabilitet.

Känner du att du vill få igång ett flås men inte har tid så lägg upp ett kort intensivt pass på 15 minuter hemma på vardagsgolvet. Varva exempelvis armhävningar med olika sorters plankor, rygglyft, dips, situps eller benfall.

Lycka till!