Träningstips

Därför ska du som senior träna upp din power!

Träna upp din muskelpower!

Styrketräning i hög hastighet, så kallad powerträning, är ett effektivt sätt att fördröja och förhindra åldrandets negativa effekter på kroppen.

Ingen åldersgrupp har så stor nytta av fysisk aktivitet – i synnerhet styrketräning med hög belastning – som äldre. Största orsaken till åldersrelaterad ohälsa är muskelförlust (sarkopeni). Det leder till både minskad styrka och långsammare muskelkontraktioner eftersom det är främst de snabba muskelcellerna som försvinner. Men goda nyheter är att åldrandet kan bromsas, om musklerna och skelettet regelbundet belastas mer än vad de är vana vid. Vi är som starkast vid 20-30 års ålder men en styrketränande 80-åring kan vara lika stark som en otränad 30-åring.

Det är aldrig för sent att börja styrketräna och för äldre är powerträning, som kompenserar för förlusten av de snabba muskelcellerna, mest effektivt. Muskelpower, det vill säga förmågan att utveckla kraft snabbt, är nämligen en kritisk faktor för vuxnas förmåga att utföra dagliga aktiviteter. Att resa sig från stolen är ett exempel på rörelse som kräver snabb kraftutveckling, för att inte riskera att man blir kvar sittandes. Muskelpower minskar också risken för fallolyckor eftersom musklerna hinner återfå balansen om du snubblar.

Starka och snabba muskler är dessutom en god investering för hjärt- och kärlhälsan, insulinkänslighet, långsiktig blodsockerkontroll, benskörhet, alzheimers och depression.

Källa: Senior Power – Styrketräning för äldre av Helena Bellardini och Michail Tonkonogi (Sisu Idrottsböcker, 2013)

Behöver du hjälp att komma igång? Provträna kostnadsfritt hos oss på Actic

Läs också: Att träna som senior

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!