Träningstips

Dags för traillöpning!

Trail är höstens hetaste löpning

Trött på asfalt? Eller är du bara sugen på något nytt? Kanske är du en sådan där som lätt får ont i knäna när du springer mycket eller har problem med fotlederna. Bli en starkare och smidigare löpare med traillöpning! Men vad i herrans namn är då trail? Vi högg tag i Joakim Petersson, personlig tränare och platsansvarig på Actic Kista och ställde några frågor.

Vad är traillöpning?

– Traillöpning är egentligen ett annat namn på terränglöpning och innebär att man springer i naturen på naturens villkor, på mindre stigar eller i helt obanad terräng.

Varför är traillöpning så bra?

– Anledningen att det är så bra är att underlaget är mer varierat och oftast mjukare och sliter därför inte lika mycket på kroppen. Balans och koordination utvecklas och fötterna och vaderna blir dessutom betydligt starkare av det varierade underlaget och tål mer påfrestning. Man ska inte heller glömma själva upplevelsen som både ger en stor frihetskänsla och en känsla av att bli ett med naturen.

Det låter ju jobbigare att springa trail än på asfalt. Stämmer det?

– I traillöpning används fler muskelgrupper eftersom underlaget är varierat och du måste anpassa stegen när du springer uppför, nedför, krokigt, hoppar över rötter, stenar och liknande.

Behöver jag speciella trailskor?

– Eftersom man  springer i terräng med de utmaningar det innebär bör skorna anpassas därefter. Mönster, vattentransport, passform och är vikt är sådant man får titta lite extra på vid val av skor för trail.

Vad ska jag tänka på om jag vill börja springa trail?

– Som nybörjare skulle jag fokusera på att titta var jag sätter foten, strunta i farten – den kommer med erfarenhet – och njuta av naturupplevelsen istället. En sak som jag själv upplevt ett antal gånger är att springa vilse så att springa i kända områden kan vara en fördel samt att ha med mobil med GPS eller en karta och kompass för att kunna lokalisera sig

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!