Träningstips

Dags för loppdagen!

Ladda rätt inför loppet

Nu drar loppsäsongen igång på allvar. Till exempel väntar Göteborgsvarvet och Stockholm marathon runt hörnet. Ni som ska springa har säkerligen en hel del kilometrar i benen och är laddade rent träningsmässigt, men hur är det med själva loppdagen? Vet du vad du ska packa i väskan och vad du ska äta? Vi tar det steg för steg.

Kvällen före loppet

– Ät – lite mer än du brukar, men inte för mycket. När det gäller mat ska du inte experimentera en massa precis före ett lopp, utan äta ungefär som vanligt. Du kan lägga till ett mellanmål på kvällen. Kolhydratladdning som en metod för alla är sedan några år fimpat av de flesta. Tänk själv – vad mår du bra av och känner dig stark när du har ätit? Är det ett pastaberg så visst. Men det kan lika gärna vara lax och avokado.

– Ta hand om fötterna. Klipp naglarna och se till att det inte är vassa kanter som kan skava. Klipp dem inte för korta bara, för då kan det blir ett problem. Fila förhårdningar och smörj in fötterna med en fet kräm.

– Packa väskan du ska ha med till loppet. Gör inte det på loppdagen, för då är risken att du glömmer saker överhängande. I väskan ska du ha överdragskläder, regnkläder vid regnrisk, extra strumpor, dina väl insprungna löpskor, något att äta före loppet (och om du vill, under loppet), skavsårsplåster och vaselin. Vaselinet är bra om du vet med dig att du får skavsår. Smörj området där du brukar få skav (insida lår, vid sömmen på linnet eller på fötterna) med vaselin så kan problemet vara borta.

– Sov ordentligt.

Läs mer: Actics träningsprogram för löpare

Loppdagen

– Ät frukost du är van att äta. Återigen – det är inte läge att mixtra med maten så här nära loppet.

– Smörj fötterna igen.

– Välj trosor och kalsonger med omsorg. Det är superviktigt! Åker trosorna in i rumpan när du springer? Skumpar paketet runt mer än nödvändigt i kallingarna? Välj dina absolut skönaste underkläder som du har provsprungit i och som du vet sitter bra.

– Gör en sista genomgång av kläderna du ska ha på dig på loppet. Funkar de för vädret eller behöver du göra några förändringar? Behöver du ha vätskebälte?

– Åk till starten i god tid – du vill inte komma inrusande i sista sekunden inför starten. Då börjar du med hjärtat i halsgropen och det vill du inte.

– Om starten är senare på dagen, se till att äta en måltid cirka tre timmar före start. Då hinner du smälta maten och kunna använda energin från den under loppet.

– Gå på toa. Och sen går du på toa. Vissa av oss behöver stresskissa ett otal gånger före start. Försök även att göra nummer två före start. Framför allt om du har anlag för löparmage.

– Lyssna på musik som gör dig glad och som får dig att känna dig stark.

– Värm upp på ditt sätt. Strunta i den allmänna uppvärmningen om den inte passar dig. Du vet bäst vad din kropp behöver.

Under loppet

– Är det varmt – drick lite vid varje kontroll och kanske lite ur ditt eventuella vätskebälte. Drick inte för mycket på en gång bara, då kan det börja klucka i magen och du kan må illa.

– Ät extra energi om du behöver. Det kan finnas något litet att stoppa i magen vid kontroller under loppet, men se till att du inte äter saker du inte brukar äta bara för att de ligger där. Du vill inte äta något som gör att magen börjar bubbla.

I mål

– Nu är det över och du får göra precis hur du vill. Se till att äta något litet när du är i mål för att inte dippa för mycket, men sedan kan du vänta med en stor måltid. Det är inte ovanligt att man har svårt för att äta mycket nära inpå ett lopp, magen kan krångla och man kan må lite illa. Vänta i så fall tills det känns bra igen och du kan äta ostört.

Och njut!

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!