Träningstips

Bästa tipsen för cykelträning

Effektivare träning på cykel

Att cykla är ett enkelt sätt att ta sig fram på sommaren. Det finns en viss frihetskänsla att kunna hoppa upp på cykeln och bara trampa iväg till affären i stället för att starta bilen och leta parkering. Det som är så bra med cykling är att det är lika mycket en träningsform som det är ett transportmedel. Att motionscykla behöver inte innebära att du cyklar i snabb takt i timtal, det räcker med att cykla fram och tillbaka till affären eller att cykla ett varv runt byn.

På semestern är det lätt hänt att vi lägger träningen åt sidan, men faktum är att motion inte behöver vara väldigt ansträngande och ta lång tid. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att vi människor motionerar 30 minuter varje dag. Detta innebär att en cykeltur till affären räcker för att du ska få den dagliga motion som din kropp behöver och mår bra av.

Fördelar med cykling

Cykling är en form av lågintensiv träning som är väldigt skonsam för vår kropp samtidigt som den resulterar i många hälsovinster. De mjuka rörelserna är skonsamma för våra leder, vilket är bra om du har problem med dina knän eller liknande. Vid cykling förbättrar vi vår kondition, stärker hjärta och muskler samt hjälper till att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Dina lungor blir dessutom starkare vid denna typ av träning, vilket ger oss en förbättrad allmänhälsa. På sommaren är dock en stor fördel med cykling att vi får komma ut i naturen och uppleva årstiden. I en bil avskärmas vi från ljudet av fågelkvitter och glada sommarlovsfirare. Parkera bilen och hoppa upp på cykeln för att åka ut och uppleva sommaren!

Tekniktips

När du cyklar finns det en del saker du kan tänka på för att det delvis ska bli mer bekvämt att cykla och delvis för att din kropp ska få arbeta mer. Här kommer två tekniktips från oss:

  • Slappna av: När du sätter dig på cykeln och tar tag i styret, tänk dig att du håller i styret bestämt men inte för hårt. Håller du får hårt i styret är det lätt hänt att du spänner armarna och axlarna. Dessa vill vi ha lätt böjda och avslappnade.
  • Aktivera bålen: Luta dig lätt fram när du cyklar och känn att din bål håller överkroppen uppe. En inaktiverad bål kan göra att du hänger dig över styret och spänner dig. Det ska vara bekvämt att cykla och din bål underlättar för dig att hålla en god hållning och en avslappnad kropp.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!