Det bästa sättet för att öka rörligheten är att varva vanlig statisk stretching med styrketräning där du verkligen jobbar i maximalt rörelseomfång för att med hjälp av vikten kunna sträcka ut musklerna. Det kallas för dynamisk stretching. Statisk stretching är inga konstigheter, det har säkert de flesta provat på någon gång på skolidrotten. Dynamisk stretching däremot är inte lika etablerat bland motionärer. Med det menas att du stretchar muskeln med hjälp av rörelser och i vissa fall vikter.

Marklyft_hemsidan

Rakt marklyft

Tränar hela din rygg, bål, rumpa och baksida lår.

Stå med fötterna i höftbredd och med lätt böjda knän. Sträck på överkroppen och håll den sträckt medans du böjer dig fram tills du känner att det stramar ordentligt i baksida lår. På vägen upp kan du tänka på att försöka spänna rumpan och tänk på att inte gå för långt bak, då tappar du spänningen i både rygg och baksida lår vilket gör att musklerna får vila.

Stangrodd_hemsidan

Stångrodd

Aktiverar precis samma muskler som ett rakt marklyft fast mer rygg och mindre ben.

Fokusera på att få bak axlarna för att kunna nypa åt skulderbladen mot varandra ordentligen. Försök att stå framåtlutad i en fryst position och låt axlar, skulderblad och armar göra jobbet. Bra övning för att få bättre hållning!

Benlyft_hemsidan

Liggande benlyft

Tränar dina magmuskler

Pressa ner svanken mot golvet genom hela rörelsen, då aktiverar du dina magmuskler. Jobba med raka eller något böjda ben, alternativt ett ben i taget så blir det enklare. Här får du jobba med bålen i utsträckt läge, perfekt för att orka sitta upprätt i en kajak!

Axelpress_hemsidan

Axelpress på boll

Tränar din bålstabilitet, axlar och armar.

Sitt på bollen med fötterna på golvet. Sträck på kroppen och sug in magen för att aktivera dina magmuskler. Gå inte längre ner än till öronen med hantlarna. Går också bra att köra med gummiband om du inte har hantlar. Dra gummibandet under bollen så sitter det fast!