Träningstips

Bästa påskträningen – och vad du ska äta efteråt

Påskträningspass + godaste återhämtningen

Att vila lite extra för att samla ny energi hör ledigheten till, men för att hålla dig pigg under påskdagarna är det också bra att ge kroppen sin dagliga motionsdos. Här är ett pass som du kan köra i fjällstugan såväl som på gymmet. Träning behöver inte ta lång tid, ett effektivt träningspass på 20 minuter har många fördelar.

Träningsupplägg

Kör de åtta övningarna i en följd utan att vila.  När du har genomfört alla övningar vilar du i 60 sekunder, börja sedan om från början. Göra 3-4 varv och känn efter om du varje nytt varv kan göra något annorlunda för att utmana dig själv. Kanske testar du att jobba lite snabbare i Mountainclimbers, går lite djupare i knäböjen eller ökar tempot när du joggar med höga knän. Detta program ger bra styrke- och konditionsträning, effektivt för hela kroppen!

1. Knäböj (med eller utan vikt), 20 reps:


2. Upphopp, 45 sek:

3. Armhävningar, 10-15 reps:

4. Jogga med höga knän, 45 sek

5. Utfallsgång (med eller utan vikt), 10-12 reps/ben:

6. Upphopp, 45 sek

7. Mountain climber (Ställ dig i plankposition med händer och tår i marken. Spänn magen och lyft det ena knät mot bröstet. Växla ben), 15-20 reps/ben

8. Jogga med höga knän, 45 sek

Återhämtningsmål – äggwrap!

Planera in träningen så att du efter passet kan njuta av en god frukost eller lunch. Så här i påsktider smakar det bra med en enkel och fräsch äggwrap.

Gör så här!
Vispa ihop två ägg och krydda med valfria örter, salt och peppar. Hetta upp lite smör i en stekpanna och stek en tunn omelett. Vänd den när den börjar stelna och stek ytterligare en minut. Lägg på tallrik att kallna – och fyll sedan med valfria godsaker, tex keso, avokadoskivor, soltorkade tomater i strimlor och ringla över lite god olivolja, citronsaft och chiliflakes.

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!