utmana-vannen

Utmana en kompis!

Sommaren är ett ypperligt tillfälle att umgås med våra nära och kära. Det soliga vädret brukar locka till promenader, strandhäng eller en god fika på stan. Att träna tillsammans med en kompis eller familjemedlem har många fördelar; det blir enklare att komma igång med träningen om ni hjälper varandra, du tränar mer effektivt när du har sällskap och det är framförallt mycket roligare! Här tipsar vi om smarta träningsövningar som du och din polare kan köra ihop.

Knäböj med hopp

knaboj_med_hopp_2    knaboj_med_hopp

Ställ er mitt emot varandra i en höftbred position med fötterna. Med en spänd bål och en rak rygg utför ni sedan ett knäböj genom att sätta er bakåt med rumpan. Pressa er sedan hela vägen upp i ett hopp och en rejäl high five! Här får du träna ben, rumpa och din spänst.

 

Armhävning med high five

armhavning_higfive1  armhavning_higfive2  armhavning_higfive3

Ställ er mitt emot varandra i utgångsläget för en armhävning. Utför armhävningen genom att sänka kroppen ner mot marken och pressa er sedan upp medan ni behåller en spänning i bålen och en rak kropp. När ni kommer upp så ger ni varandra en high five för att sedan utföra en ny armhävning och sedan göra samma sak med andra handen.

 

Jägarställning

jagarvilan_par

Ställ er rygg mot rygg och hitta ett stöd mot varandras ryggar. Sedan sjunker ni ner så att ni hamnar i en 90 graders vinkling i knäleden. Stå lutade mot varandra och se hur länge ni kan stå. Se till att ni alltid står i 90 graders vinkling, det är där benen får jobba som mest!

 

Axelpress och latsdrag

Axelpress_latsdrag1    Axelpress_latsdrag2

I denna övning får ni turas om vem som ska utföra rörelsen och vem som ska agera motstånd. Du som ska utföra övningen ställer dig på knä och sträcker armarna ovanför huvudet så att armbågsleden hamnar i en 90 graders vinkling. Medhjälparen håller i din händer och din uppgift är nu att pressa dina armar uppåt medan din medhjälpare gör allt för att hålla emot. Här får du träna dina axlar. När du sedan ska sänka ner dina armar skapar din medhjälpare motstånd genom att försöka hålla emot på vägen ner. I denna rörelse får du träna din rygg. Rotera sedan så att båda två får testa att utföra rörelsen och vara motstånd.

 

Sit ups med high five

situps-highfive1    situps-highfive

Detta är en passande magövning när man tränar tillsammans med någon. Lägg er ner och hitta en spänning i bålen. En av er sätter sina fötter utanför den andras fötter och klämmer till lite så att ni hittar ett stöd mot varandra. Placera händerna vid öronen och pressa överkroppen uppåt med hjälp av bålen. När ni kommer upp ger ni varandra en stor high five med bägge händerna för att sedan komma tillbaka till marken i en kontrollerad rörelse.

 

Läs mer:

» 7 bra anledningar att träna tillsammans med en kompis

» Actic Sommarträning 2014: Del 9 – Parträning

» Träningsutmaning – Chinupsutmaningen