Träningstips

Aerobics – en vinnare i över 30 år

Pigg, glad och stark med aerobics!

Gillar du gruppträning så har du förmodligen testar aerobics någon gång, men nu var det kanske länge sedan. Om du vet med dig att du inte varit på en aerobicsklass på flera år vill vi nu peppa dig till att gå dit igen! Det är nämligen ingen slump att aerobics fortfarande, efter mer än trettio år (Jane Fonda gjorde inträde på träningshimlen 1982), finns kvar på gruppträningsscheman i hela Sverige, medan avkommor i form av stripaerobics har varit dagsländor. Klassisk aerobics är nämligen träning som funkar! Men eftersom det alltid har funnits där, som en trogen hund, hamnar passen ofta i skymundan för nyheter som skriker högre. Nu är det aerobicsens time to shine!

Aerobics är som hörs på namnet, aerob träning. Det betyder att man arbetar med ett energisystem i kroppen som använder både kolhydrater och fett som energi. Man kan hålla på länge eftersom kroppen hela tiden har tillräckligt med syre för att hålla igång musklerna. Även löpning, simning och cykel är aerob träning och har liksom aerobics massor av hälsofördelar. Till exempel tränar du upp hjärtat och lungorna, du sänker blodtrycket och din vilopuls och ökar din förbränning – bland annat.

Man kan väl påstå att du lika gärna som att gå på aerobicsklasser kan gå ut och springa, men grejen är den att vår kropp är gjord för att springa, vilket gör att den gör av med ganska lite energi när man springer jämfört med om man gör något kroppen inte är skapad för. Därför kan du helt enkelt bränna mer om du går på aerobics, där du rör dig i olika riktningar och upp och ner, än om du springer.

Kroppen gillar verkligen att röra sig i olika riktningar. Att kroppen får röra sig framåt, bakåt, åt sidorna och upp och ner kan få bukt med en hel del åkommor som ryggsmärtor och stela leder.

Att det är roligt att träna aerobics behöver man kanske inte tillägga. Det är som dans, fast ändå inte. Om du känner att du skulle vilja kunna dansa, men känner dina begränsningar, testa aerobics. Koreografin är enkel och lärs oftast ut i block så att det blir lätt att hänga med. Musiken kommer du att ha mycket hjälp av och kommer att göra att det känns som att du dansar.

På Actic finns, för den mer dansanta, också dansaerobics som är en dansigare version av aerobics. Är du nyfiken på ytterligare en aerobicsliknande träningsform finns också Actic workout där man blandar klassiska aerobicssteg med funktionell styrketräning. Ett riktigt svettparty för dig som vill ha lite mindre koreografi, men ändå röra på hela kroppen till musik.

Oavsett vilket aerobicspass du väljer – ha en riktigt rolig och svettig träningstimme!

 

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!