webben_hur_trana_hopet

Hur ska jag träna för att nå bäst resultat?

Hur ska jag träna? Det är inte en enkel fråga, träningsvärlden svämmar nästan över av olika övningar, filosofier och träningsformer. En stor fråga inom träningsvärlden är om vi bör träna högintensivt eller lågintensivt. Ska du kan träna högintensivt till knäna skakar eller ska du träna lågintensivt? Här förklarar Christoffer Hulthén, personlig tränare på Actic, skillnaden mellan vad högintensiv och lågintensiv träning är.

Christoffer förklarar att högintensiv träning handlar om att träna nära sin maxkapacitet, både muskulärt och viljemässigt. Han poängterar att högintensiv träning inte är farligt, så länge du är frisk och tränar utifrån dina egna förutsättningar. Högintensiv träning kan förbättra din kondition, styrka, uthållighet, spänst och explosivitet. Inte minst får du en bättre allmänhälsa. Oberoende av ålder kan du träna högintensivt. Så länge du inte har några restriktioner från exempelvis läkare spelare det ingen roll om du är 22 eller 80 år gammal.

Christoffer berättar vidare att det kan räcka med 15 minuters träning åt gången för att kroppen ska få sig en push framåt. Högintensiv träning är därmed ett bra alternativ för dig som har svårt att hinna med timslånga pass på gymmet.

 

Varierande träning är den bästa träningen

Högintensiv träning ställs ofta mot lågintensiv träning. Christoffer Hulthén förklarar att lågintensiv innebär att du tränar på en lägre nivå av din maxkapacitet, beroende på vilka förutsättningar du har. Det kan vara en cykeltur till affären, lättare joggingtur eller kanske en rejäl dammsugning där hemma.

För Christoffer Hulthén är det inte ”antingen eller”, utan ”både och”. Han förklarar att det bästa är att träna både hög- och lågintensivt. Kombinationen av de båda i rätt dos kommer att vara positivt för din allmänhälsa. Att sätta upp träningsmål kan hjälpa dig att hitta motivation, exempelvis att du ska gå ner fem kilo eller att du ska träna två gånger i veckan. Att fira framsteg är väldigt viktigt enligt Christoffer, var stolt över dig själv när du når dina mål!

 

Hitta din träningsform med Actic

Genom att träffa en instruktör eller personlig tränare kommer du att få rekommenderat den bästa kombinationen för dig, utifrån dina förutsättningar och dina målsättningar. Kom gärna in på din närmaste anläggning och prova vårt högintensiva intervallupplägg ACE (Actic Cardio Express) på exempelvis ett löpband eller en roddmaskin. Det är ett enkelt intervallbaserat konditionsprogram som inspirerar och underlättar till förbättring av kondition på ett mycket tidseffektivt sätt. För att öka i styrka så utmanar gärna någon av våra personliga tränare eller instruktörer dig i ett härligt HIT-pass (High Intensity Training).

Testa även gärna på några av våra gruppträningsklasser exempelvis högintensiva ATC, TABATA eller Spinning. Eller stressa av med hjälp av ett yogapass.

Välkommen in på din anläggning så ska vi på Actic se till att hjälpa dig på bästa sätt!

 

Läs mer:

» Träna din rörlighet för ökad prestation och vardagsfunktion

» Vardagsmotion gör gott för både kropp och själ – Actic ger dig 10 fördelar med träning