Vässa din simteknik!

När det är sommar och solen ligger på kan det vara skönt att svalka sig genom att ta ett dopp i sjön eller besöka simhallen. Simning är inte bara svalkande och avslappnande, det är även en väldigt bra träningsform. Att hitta rätt simteknik kan vara lite trixigt, men med några enkla knep och färdigheter kan du hitta en god rytm och fart i din simning.

Här ger Annika Andersson, simexpert och personlig tränare på Actic, tips och råd för att effektivisera din simteknik.

Tekniktips crawl:

  1. Fokusera på andningen: Andas ut ordentligt och i takt med armtagen. Det är lätt hänt att vi andas in för sent och inte hinner ta ett helt andetag innan vi ska ta nästa armtag. Börja andas in precis när armtaget börjar, inte när armen är helt uppe från vattenytan.
  1. Jobba med bensparken: Vid bentag är det lätt hänt att vi böjer från knäna. Benen ska vara sträckta och viska känna att rörelsen kommer från höften, då får vi bäst kraft.
  1. Armtagen: Dra armen under kroppen och sträck ut framåt. Vid armtaget ska armbågen upp innan den sträcks ut framför dig. Glid innan du tar nästa armtag så att du utnyttjar den fart som du har fått från armtaget.

 

Tekniktips bröstsim:

  1. Bentagen: Vinkla fötterna och tryck till för att få kraft i bentaget. Sträck benen innan nästa bentag, tänk dig att du ska få ballerinaben! Om vi inte vinklar fötterna i bröstsim så tappar vi mycket kraft.
  2. Glid i vattnet: Ta god tid på dig innan du startar nästa simtag. Det finns massor med kraft i dina simtag, utnyttja den kraften och glid på vattnet tills farten börjar avta, då kan du ta nästa simtag.

 

Varför får jag ont i nacken när jag simmar?

Vid bröstsim är det lätt hänt att vi höjer huvudet för att slippa få vatten i ansiktet, detta gör att vi kan få ont i nacken. Annika tipsar om att låta ansiktet vila under vattnet när du sträcker fram händerna och förbereder inför nästa simtag. Detta gör även att kroppen flyter mer parallellt med vattenytan och du får en bättre fart på din simning. Det kan även vara skönt att variera med ryggsim om nacken gör ont, då ska öronen vila i vattnet så att du inte håller upp huvudet och spänner nacken. Var inte rädd för att bli blöt i ansiktet! Om du får ont i nacken vid crawl kan detta bero på att du vid inandning lyfter huvudet framåt innan du vrider huvudet åt sidan. Detta kan skapa obehag i nacken, det är bättre att vrida huvudet direkt åt sidan utan att blicka framåt först.

Jag tar mig inte framåt när jag simmar! Vad gör jag för fel?

Man simmar och simmar men tar sig inte framåt! Väldigt frustrerande, men enkelt att lösa berättar Annika. Om du simmar crawl ska du känna att du drar ordentligt med armen i vattnet och helt enkelt tar i. Det är lätt hänt att man bara gör armtaget utan att faktiskt skopa med sig vatten. Använd vattnets kraft och dra dig framåt.

Vid bröstsim är det viktigt att känna att du tar kraft med bentagen och åker i vattnet innan nästa simtag tas. Ett vanligt fel i båda dessa stilar är att man stressar mellan simtagen. Glid lite i vattnet, utnyttja kraften du skapat och ta det lite lugnt innan du tar nästa simtag.

 

Läs mer om simning:

» Simma dig till toppformen
» Simträna utomhus i sommar!