lopning_webben

Så får du en bättre löpteknik

Att få springa utomhus ger härlig energi och under sommaren finns det ofta massor med saker att kika på längst vägen. När du springer utomhus får du dessutom arbeta i en mer kuperad terräng vilket resulterar i bra träning för hela kroppen. Med rätt löpteknik springer du snabbare och med mindre ansträngning samtidigt som skaderisken minskar. Här berättar vi om fördelarna med löpning samt ger vi dig några tips kring löpteknik inför sommarens sköna löprundor.

Det finns många fördelar med just löpträning. Rent fysiskt så förbättrar du din syreupptagningsförmåga och bygger en hållbar och stark kropp, dessutom stärker du ditt hjärta då pumpförmågan förbättras vid löpning. Men löpning kan även påverka dig mentalt, speciellt om du springer utomhus. Kroppens dagliga behov av D-vitamin kan tillgodoses på din springtur och det är väldigt rogivande för oss människor att befinna oss utomhus i friska luften.

Inomhuslöpning vs utomhuslöpning

Du kanske är van att springa på löpbandet på gymmet? Denna typ av löpning är väldigt lik utomhuslöpning, men det finns vissa skillnader. Utomhus springer du i en annan slags terräng vilket gör att du kanske inte kan hålla samma tempo som när du springer på löpband. Ett tips är därför att inte tänka så mycket på ditt tempo när du börjar springa utomhus, lyssna mer på hur kroppen känns och hur den reagerar för miljöombytet. Du kommer att kunna springa i samma tempo utomhus som du gör på ett löpband, men låt kroppen vänja sig några rundor innan du börjar öka tempot.

Löpträna med rätt teknik

Visste du att en motionär kan springa upp till fem minuter snabbare per mil, enbart genom att effektivisera sin löpteknik? En som sett det med egna ögon är Joakim Petersson, platschef på Actic Kista och personlig tränare med löpning som sin specialitet.

– När en motionär slipar på löptekniken kan det jämföras med att plötsligt inaktivera handbromsen på en bil som alltid körts med den aktiverad; energiförbrukningen och belastningen minskar samtidigt som farten ökar, förklarar Joakim.

Hur går man då tillväga för att förbättra sin löpteknik och dra nytta av dessa positiva effekter? Joakim berättar att ett första steg att tänka på när du springer är detta:

  • Upprätt hållning: Sträck på ryggen, sänk axlarna, tryck fram höften och titta rakt fram.
  • ”Fall” framåt: Genom att springa med en liten framåtlutning och skapa en fallrörelse framåt, utnyttjar du jordens dragningskraft istället för att kämpa mot den.
  • Snabb fotisättning: Trippa fram och låt fötterna hamna under höften, inte framför. Kadensen (antalet steg per minut) bör ligga omkring 180, oavsett tempo. Ett tips är att ladda ner den kostnadsfria appen Metronome om du vill ha hjälp med att hitta rätt kadens.
  • Nyttja armpendeln: Håll armbågarna nära kroppen och pendla med armarna. Armpendeln styr benens kadens.

 

Läs mer om löpning:

Actics träningsprogram för löpare »
Effektivisera din löpteknik »