Elin Falkenlund på Actic i Västerås ger dig förslag på ett 22-minuterspass med fokus på pressövningar. Ta gärna hjälp av din instruktör om du tycker att det blir svårt!

Uppvärmning: 
5 min. På en Crosstrainer, roddmaskin, löpband eller liknande.
Har du inte tillgång till något redskap går det bra att göra upphopp, burpees och/eller höga knähopp. Jobba i 30 sek, vila 30 sek, tills du uppnått 5 min.

Träningsprogram:
Jobba i 45 sek, vila i 30 sek, 4 varv.

Knäböj med axelpress: ha en viktplatta, en ryggsäck eller något som väger ca 3-5kg att jobba med. Kom ner i en knäböj och samtidigt gör du en axelpress med vikten. Jobba med stark bål, rak i ryggen, knäna ska peka rakt fram.

Burpees: Hoppa upp i ett ljushopp, kom ner i en armhävning och upprepa. Går att göra utan armhävning med om det blir för tungt.

Crunches: Ligg på rygg och kom upp i en ”halv situp”, ha armarna bakom huvudet. Viktigt att du känner att det är magen som jobbar. Pressa ner svanken i golvet.

Armhävningar: På knäna eller tårna, kom ner djupt jobba med stark bål. Blicken i golvet.

Plankan med enhands rodd: Stå i plankan med händerna och fötterna i golvet, jobba med hantel eller kettlebell i varsin hand och dra vikten i ett rodd drag. Jobba med starkbål, rak i ryggen och dra armbågarna längs med kroppen. Ha fötterna ganska brett isär för att hitta tekniken.