Så blir du en bättre simmare

Simning är inte bara svalkande och avslappnande, det är även en effektiv träningsform som förbättrar konditionen, sätter fart på förbränningen, stärker musklerna och smidigheten. Att hitta rätt simteknik kan vara lite trixigt, men med några enkla knep blir det lättare att komma in i en bra rytm och fart i simningen.

Här ger Annika Andersson, simexpert och personlig tränare på Actic, tips på hur du effektiviserar din simteknik.

3 tekniktips för crawl

Fokusera på andningen
Andas ut ordentligt och i takt med armtagen. Det är lätt hänt att man andas in för sent och inte hinner ta ett helt andetag innan det är dags för nästa armtag. Börja andas in precis när armtaget börjar, inte när armen är helt uppe från vattenytan.

Jobba med bensparken
Böj inte från knäna! Håll benen sträckta och låt rörelsen komma från höften, då får du bäst kraft.

Armtagen
Dra armen under kroppen och sträck ut framåt. Vid armtaget ska armbågen upp innan den sträcks ut framför dig. Glid på vattnet innan du tar nästa armtag så att du utnyttjar farten du har fått från armtaget.

2 tekniktips för bröstsim

Bentagen
Vinkla upp fötterna och tryck till för att få kraft i bentaget. Sträck benen innan nästa bentag, tänk att du har ballerinaben! Om du inte vinklar fötterna i bröstsim så tappar du mycket kraft.

Glid i vattnet
Ta god tid på dig innan du startar nästa simtag. Det finns massor med kraft i dina simtag, utnyttja den kraften och glid på vattnet tills farten börjar avta – då kan du ta nästa simtag.

Läs också: Så simmar du dig till toppformen 

På många av Actics anläggningar kan du simma och träna på samma kort. Klicka här för att provträna kostnadsfritt!