Träningstips

18 anledningar varför träning är så bra för dig

Motivationsdipp? Då ska du läsa det här!

Det finns så många bra anledningar till att träna, här är 18 av dem.

1. Andningen. Syreupptagningen förbättras.

2. Balans. Regelbunden träning gör det lättare att hitta balans även i andra delar av livet, som sömn, stress och bättre matval.

3. Hjärtat. Kroppens viktigaste muskel stärks och pumpförmågan förbättras.

4. Konditionen blir bättre. Det är en bra investering för ett långt och hälsosamt liv.

5. Pulsen går ner, både arbetspulsen vid träning och vilopulsen i sängen.

6. Cirkulationen. Bättre blodcirkulation med ökad blodgenomströmning till musklerna.

7. Orken blir bättre, i gymmet, i spåret och uppför trapporna till lägenheten.

8. Rogivande. En harmonisk yogaklass eller ett stilla löppass längs vattnet, say no more!

9. Endorfiner. Utsöndring av kroppens eget “må bra-hormon” gör att du känner dig glad.

10. Frisk luft – och dagsljus! En löptur, rask promenad eller besök på utegymmet under lunchen är ett bra sätt att fånga några av dygnets ljusa timmar. Det gör dig garanterat piggare resten av dagen (och är ett bra komplement till dina gymbesök)!

11. D-vitamin. På sommaren räcker det med cirka 30 minuter ute i dagsljuset för att tillgodose kroppens D-vitaminbehov. Under årets mörka månader är det dock svårare för kroppen att tillverka tillräckligt med D-vitamin från solljuset, då behöver du vara extra noga med D-vitaminrik kost och eventuella tillskott.

12. Sammanhållning. Häng på en löpargrupp eller börja prata med andra stammisar på dina gruppträningsklasser.

13. Magen kommer lättare i balans när den får regelbunden motion.

14. Naturligt. Vi är byggda för att röra på oss, inte för Netflix-maraton i soffan.

15. Vitalt. Du känner att du lever när du tränar, särskilt under den där intervallen som aldrig verkar vilja ta slut.

16. Yngre. Otaliga studier visar på att du håller dig ung genom att träna regelbundet.

17. Sex. De som tränar regelbundet har enligt statistiken bättre sexliv än de som inte tränar.

18. Överskott. De flesta som tränar har mer överskottsenergi än andra. Pröva själv och se hur pigg och glad du blir på jobbet efter ett svettigt morgonpass!

Så vad väntar du på? Vi ses på gymmet!
Läs mer: Så packar du gymväskan som ett proffs

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!