Nyheter

Det är aldrig för sent att börja träna

Även den sociala gemenskapen på gymmet kan vara viktig för att må bra

Den 88-åriga damen kom gåendes med sin käpp stadigt i höger hand. Hon gick med små haltande steg. Jag hälsade på henne och bad henne att sätta sig ned i en fåtölj i den lugna relaxavdelningen. För att inleda hennes livs första besök på gym med en hälsovägledning. Vi hade ett givande samtal där vi bland annat gick igenom hennes träningsbakgrund, skador och personliga mål. Det jag märkte på henne som jag kunde dra paralleller till många andra seniorer som går på Actic var att det sociala är minst lika viktigt som att träna styrka och kondition.

På slutet frågade jag henne om hon hade några funderingar på träningsupplägget eller om gymmet i övrigt. Med tanke på att hon var nybörjare. Det kanske fanns en oro för handledsskadan hon fick från fallolyckan som hon två månader tidigare råkade ut för. Eller oro för att få nya skador. Men det enda hon undrade över var, vad ska jag ha på mig? Detta var en ny fråga för mig och jag sa att vad som helst går bra, bara det känns bekvämt.

Vi på Actic hade ett samarbete med Attendo, där en liten grupp seniorer i 80-90 årsåldern fick träna två gånger i veckan. Syftet var att se om regelbunden träning gör att man mår bättre på äldre dagar. Den 88-åriga damen var en del av den gruppen och jag var instruktören som ledde träningarna tillsammans med personal från Attendo.

REDAN EFTER 1 MÅNAD kunde vi se förbättringar hos alla. Under de första 3-4 månaderna märktes tydliga framsteg på såväl styrka, balans som kondition. Deltagarna var gladare och mer motiverade till träningen när de såg sin utveckling. I slutet av projektet var alla starkare, rörligare och hade fått bättre balans. De hade nått de flesta av sina personliga mål. Dessutom hade gruppen fått många glada tillrop på gymmet, med tanke på att rullatorer och käppar är ovanliga inslag.

Med dessa ord vill jag säga att det aldrig är försent att börja träna. Det viktigaste är inte varför du tränar, det vi på Actic fokuserar på är att göra det lätt att komma igång och meningsfullt att fortsätta. Även om du kanske inte kan få en kropp som en 30-åring, kan du träna för att bli äldre. Du kan jobba med styrkan, rörligheten och konditionen. Även den sociala gemenskapen på gymmet kan vara viktig för att må bra.

Vad blev det då till sist för träningskläder? Jo en blus, scarf och långbyxor.

JOHAN NORDSTRÖM

Seniorkoordinator Actic Lund
Gyminstruktör Högevall, Lund

johan.nordstrom@actic.se

Källa: Årstidernas bästa – det offentliga köket (Tematidning distribuerad med Dagens Samhälle 24 september 2015)

Styrketräning

Enkel, säker och effektiv träning

Har du svårt att hitta tiden till träning? Eller vill du få ut mesta möjliga av varje träningspass? På Actic tränar vi enligt träningsmetoden HIT (högintensitetsträning), vilket innebär att du på endast 20 minuter ger din kropp tillräcklig träning för att utvecklas.

Läs mer om styrketräning

 

Läs mer

Träna enligt HIT-metoden

Utmanande & inspirerande

Personlig träning

Vill du ha hjälp med att nå dina mål? Vi vet att de som tränar med en personlig tränare når sina mål i större utsträckning. Hos Actic träffar du alltid en professionell licensierad PT som hjälper och inspirerar dig till en mer aktiv livsstil. Vill du ha en kickstart eller nå nya nivåer i din träning så kan vi hjälpa dig. 

Läs mer!

 

 

Prova på kostnadsfritt

Helt kostnadsfritt bjuder vi dig på 60 minuter provträning! Du kan träna både i gymmet eller testa på ett gruppträningspass.

 

Ta första steget

Fyll i formuläret och få en kod som du visar upp på anläggningen.

Nu kör vi!