Vilopuls och maxpuls – vad är skillnaden?

Kondition är ett mått på kroppens förmåga att ta upp syre i blodet och att transportera syret till de arbetande musklerna. När kravet på syrerikt blod till musklerna ökar under en ansträngning som till exempel löpning måste hjärtat slå hårdare och oftare än i vila.

Genom att regelbundet utmana hjärtat att slå hårdare stimulerar du hjärtmuskeln till att bli större och starkare så att den kan pumpa mer blod för varje hjärtslag. Ett starkt hjärta behöver alltså inte slå lika många gånger för att pumpa runt samma mängd blod som ett svagt hjärta.

Vilopuls

Ett sätt att mäta förbättringar i konditionen är att hålla koll på sin vilopuls. Vilopulsen är den hastighet som ditt hjärta slår när du vilar och den anges i slag per minut. Ett starkt hjärta behöver inte slå lika många slag i minuten som ett svagare hjärta, en elitidrottare kan ha 30-40 slag per minut medan en genomsnittlig person kan ha ett värde på 60-70. slag per minut. Du mäter vilopulsen antingen direkt när du vaknar, efter att ha legat stilla och slappnat av i 5–10 minuter.

Vad är normal vilopuls? Det är inte helt enkelt att säga vad den normala vilopulsen ska ligga på. Men generellt kan man säga att om du är du i normal form ska din vilopuls ligga på omkring 60. Har du bra kondition ligger din vilopuls förmodligen runt 50. Tävlingscyklister eller längdåkare har ofta en vilopuls som ligger omkring 30.

Maxpuls

Kroppens maxpuls påverkas inte på samma sätt av träning. Maxpulsen anger det maximala antalet slag ditt hjärta kan slå under en minut. Den varierar mellan aktiviteter (bland annat beroende på hur stor mängd muskelmassa som används). Värdet förändras dock inte med träning (din maxpuls är ärftlig och sjunker med ungefär ett slag per år) men kan påverkas av till exempel stress, dålig sömn, infektioner och om du har tränat för hårt och för mycket under en period.

Läs mer: