Bättre vanor

Vad säger vilopulsen om din hälsa?

Vilopuls och träning

Om du ska använda din puls till att kolla hur det står till med din hälsa, boka inte tid för att göra ett maxpulstest. Nej, det första du ska göra är att lägga dig och ta det mycket lugnt en stund. Din vilopuls säger väldigt mycket mer om din hälsa än din maxpuls. Din maxpuls är genetisk och går inte att påverka med träning och säger alltså inget om hur bra kondition du har. Vilopulsen däremot blir lägre med en bra kondition. Du kommer kanske ihåg Gunde Svans och Per Elofssons mytomspunna vilopulser på nedåt 30 slag i minuten. Om man sätter sig ner och räknar hur långsamt det är inser man att det är helt bananas. Så låg vilopuls behöver du förstås inte ha för att må bra. Där snackar vi ju om elitidrottare på absolut världsnivå med extremt vältränade och kraftfulla hjärtan.

Vad är en normal vilopuls?

En genomsnittlig vilopuls ligger på mellan 50 och cirka 90 slag per minut och påverkas av olika faktorer, varav de två största är hur vältränad du är och om du röker eller snusar. Nikotin får vilopulsen att gå upp och en god kondition gör att den går ner. Och om du har en låg vilopuls minskar du risken rejält att drabbas av hjärtinfarkt. Du bör ligga någonstans mellan 60 och 75 slag per minut eller lägre.

Hur mäter jag min vilopuls?

Du kan mäta din vilopuls på olika sätt, det mest rättvisande är att sova med en pulsklocka som registrerar din puls hela natten och sedan titta på det lägsta värdet. Du kan också kolla av din puls direkt när du har vaknat, om du inte råkar vakna häftigt eller av en mardröm. Vaknar du med en lugn puls, titta på en klocka, lägg fingertopparna på halsen eller handleden och räkna hur många slag du får på 15 sekunder. Den siffran multiplicerar du sedan med fyra.

Vilopuls och träning

Ok, så nu vet jag min vilopuls – vad ska jag ha den kunskapen till? Ja, framför allt till två saker:

  • Du kan använda den till att kolla av om din kondition förbättras av din träning. Om du tränar tre gånger i veckan och får upp pulsen varje gång kommer din vilopuls att sjunka snabbt.
  • Du kan genom att mäta din vilopuls se om du har återhämtat dig från förra passet eller om du har en infektion på gång i kroppen. Är du inte återhämtad eller är på gång att få en infektion är vilopulsen högre än normalt och det kan vara läge att ta det lite lugnt.

Hur sänker jag min vilopuls?

För att sänka vilopulsen snabbare är det viktigt att du verkligen tränar tufft. Medeltuff träning sänker också vilopulsen, men långsammare. Intervaller är rena rama styrketräningen för hjärtat och gör att din vilopuls sjunker snabbare, så se till att pressa upp pulsen till 90 procent av ditt max några minuter under ett par pass i veckan så ska du se att det händer grejer!